• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›I-strategie Rijk›I in het hart

Thema 1 I in het hart brengen

‘I in het hart’ betekent dat beleid en uitvoering samen de kansen van digitalisering pakken. De digitale component (I) wordt vanaf het begin ‘in het hart’ van de beleidsontwikkeling meegenomen. Zo komen de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van het beleid ook vanaf het begin aan de orde.

I-speerpunten

Drie strategische uitgangspunten beschrijven deze beweging. Er is geen blauwdruk, de maatregelen vormen eerder een menu. Departementen kiezen wat past bij de organisatie op een bepaald moment.

I-speerpunt 1 Informatievoorziening is aanjager van verandering

Proactief technologisch gedreven ontwikkelingen in kaart brengen en beleid maken voor een digitale wereld. Daarbij kansen benutten en risico’s mitigeren. Kijken vanuit de maatschappelijke opgaven naar de bijdragen die technologieën kunnen leveren aan de oplossing. Nu en in de toekomst.

  • periodiek een technologiescan uitvoeren: welke kansen en uitdagingen leveren nieuwe ontwikkelingen op en welke handelingsperspectieven zijn er?
  • beleid en uitvoering werken vroeg in beleidsontwikkeling samen aan kansen van digitale technologie en de uitvoer baarheid van het beleid
  • in de informatieparagraaf bij nieuw beleid ook aandacht voor de informatiebehoefte voor latere evaluatie en handhaving

I-kennis vroeg in het beleidsproces inzetten, loont

Een goed voorbeeld van I in het hart brengen, is het programma Veranderopgave Inburgering, waarbij informatievoorzienings-professionals vanaf de start zijn betrokken, ook bij de uitwerking van de nieuwe wet.

I-speerpunt 2 IV is hulpmiddel voor verandering

Informatievoorziening bewust inzetten bij beleid en zorgen voor een goede wisselwerking tussen beleid en uitvoering. Kansen van digitale technologie benutten, ook om de continuïteit van de uitvoering te garanderen. Met als bonus: bewuste keuzes die passen bij de digitale veranderkracht.

  • quickscan op I-risico’s tijdens beleidsvoorbereiding
  • stimuleren (informele) samenwerkingsvormen voor beter uitvoerbaar beleid (dat leuker is om te maken)
  • meer aandacht voor IV in de uitvoeringstoets

I-speerpunt 3 IV is onderdeel van alle fasen van de beleidscyclus

Bij het vormgeven van beleid zit de uitvoering tijdig aan tafel. Na enige tijd wordt de rol van beleid kleiner en die van de uitvoering groter. Bij de beleidsevaluatie heeft beleid weer het voortouw, wel met het besef dat juist uitvoerders weten of het beleid uitvoerbaar is en werkt.

  • versterking van het opdrachtgeverschap van beleid volgens methoden van programma- en projectmanagement
  • aandacht voor de ‘digitale gezondheid’ van uitvoerders
  • een gezamenlijk informatieplan voor beleid en uitvoering
  • communiceren over digitalisering om het digitaal bewustzijn bij alle doelgroepen te vergroten

Naar de andere thema's

  • Digitale weerbaarheid
  • ICT-landschap
  • Generieke voorzieningen
  • Informatiehuishouding
  • Data en algoritmen
  • I-vakmanschap
  • Transparantie en inzicht
  • I-besturing
  • Markt en innovatie

I-strategie Rijk

  • I in het hart
  • Digitale weerbaarheid
  • ICT-landschap
  • Generieke voorzieningen
  • Informatiehuishouding
  • Data en algoritmen
  • I-vakmanschap
  • Transparantie en inzicht
  • I-Besturing
  • Markt en innovatie

3 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English