• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Gegevens

Gegevens

De overheid kan alleen goede en betrouwbare dienstverlening leveren als gegevens kloppen. Deze gegevens worden bijgehouden in basisregistraties. Zogenoemde stelselvoorzieningen maken het slim delen en controleren van gegevens uit basisregistraties binnen de overheid mogelijk. Door gegevens her te gebruiken, hoeven mensen en ondernemers bepaalde informatie maar één keer aan te leveren. Dit scheelt burgers, bedrijven en de overheid een hoop administratieve handelingen.

De Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) bestaat uit producten, standaarden en voorzieningen. Die zijn ingedeeld in vier clusters , die elk bijdragen aan een ander aspect van digitale dienstverlening (Identificatie & authenticatie, Gegevens, Dienstverlening, Interconnectiviteit). Het cluster Gegevens is een onderdeel van deze GDI en richt zich op de uitwisseling van gegevens binnen de overheid. Het accent ligt op doorontwikkeling naar een stelsel van overheidsgegevens en de rol die de verschillende basisregistraties en stelselvoorzieningen van de GDI daarin spelen. De prioriteiten voor zijn vastgelegd in het clusterplan 2016-2017.

Onderdelen van het cluster Gegevens

  • Basisregistraties (BRP, NHR, BAG, BRT, BRK, BRV, BRI, WOZ, BGT, BRO)
  • Beheervoorziening BSN
  • Stelselvoorzieningen (Digikoppeling, Digilevering, Digimelding, Stelselcatalogus)

De overheid kan alleen goede en betrouwbare dienstverlening leveren als gegevens kloppen. Deze gegevens worden bijgehouden in basisregistraties. Zogenoemde stelselvoorzieningen maken het slim delen en controleren van gegevens uit basisregistraties binnen de overheid mogelijk. Door gegevens her te gebruiken, hoeven mensen en ondernemers bepaalde informatie maar één keer aan te leveren. Dit scheelt burgers, bedrijven en de overheid een hoop administratieve handelingen.

Archief

Dit dossier staat in het archief. Informatie is niet meer up-to-date en wordt ook niet meer onderhouden.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English