De digitale vaardigheden van Nederlanders nemen elk jaar toe, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2023 beschikte 83% van de Nederlanders tussen 16 en 75 jaar over digitale basisvaardigheden, tegen 79% in 2021.
De overheid wil dat alle Nederlanders in kunnen meedoen in onze digitale samenleving.. Met verschillende programma’s, apps en hulpmiddelen worden mensen geholpen hun digitale vaardigheden te verbeteren:
- Het interdepartementale programma Tel mee met Taal (OCW, SZW, VWS en BZK) richt zich op basisvaardigheden van volwassenen: taal, rekenen en digitale vaardigheden. Gemeenten krijgen via dit programma geld voor het aanbieden van cursussen voor burgers in bibliotheken, buurthuizen en ROC’s.
- Het lesprogramma Welkom Online, een samenwerking van het Nationaal Ouderenfonds, Vodafone, Ziggo en ASML en ondersteuning van BZK, helpt digistarters hun weg te vinden op het internet.
- De app DigiHandig helpt mensen in hun eigen tempo nieuwe apps te begrijpen en veilig de mobiele telefoon te gebruiken. DigiHandig werkt samen met BZK.
- Met het programma Digitaal Burgerschap van de Koninklijke Bibliotheek krijgen bibliotheken een rol om mensen actief, vaardig en weerbaar te maken in de online informatiesamenleving.
- Met Digisterker leren jongeren en volwassenen omgaan met de digitale overheid.
- Met de online tool DigiQ kunnen burgers hun digitale kennis en vaardigheden testen. Na afloop volgt een persoonlijk advies met verbeterpunten inclusief koppelingen naar cursussen, video’s en artikelen. DigiQ is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam met steun van BZK.
- Mensen met digivragen kunnen terecht bij de DigiHulplijn (0800-1508), een gratis telefonische hulplijn voor iedereen die er digitaal niet uitkomt. De DigiHulplijn is opgericht door het Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb, de Koninklijke Bibliotheek en de Alliantie Digitaal Samenleven. Bij de DigiHulplijn kunnen ook vragen worden gesteld via WhatsApp en e-mail.
- De zelfscan 21st century skills is een online tool waarmee rijksambtenaren kunnen ontdekken hoe het staat met hun moderne vaardigheden.
- Een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) biedt laagdrempelig, gratis en voor iedereen toegankelijke ondersteuning bij vragen over het gebruik van digitale dienstverlening. Bijvoorbeeld van gemeenten, UWV en de Belastingdienst. De Informatiepunten zijn vooral in lokale bibliotheken te vinden, maar ook in wijkgebouwen. De hulpvragen worden verwerkt in een interactief dashboard.