Overheid en burgers moeten allebei hun best doen
We vinden het belangrijk dat mensen digitaal bewust zijn. Dat betekent dat ze de mogelijkheden en de gevaren van de digitale wereld kennen. Daarvoor is nodig dat ze kennis en ervaring opdoen. De overheid moet hier extra moeite voor doen, maar burgers moeten zelf ook hun best doen.
Aandacht voor belang van technologie
Het helpt mensen als ze leren omgaan met technologie. Dat heet technologisch burgerschap. We gaan dit technologisch burgerschap de komende tijd extra ondersteunen. We starten een campagne voor alle Nederlanders. Daarmee willen we bereiken dat meer mensen vertrouwen krijgen in digitalisering. En dat ze meer vertrouwen krijgen in digitale diensten van de overheid. Ze kunnen dan beter opkomen voor hun rechten. Ook kunnen ze dan beter meepraten met discussies over de gevolgen van digitalisering. Bijvoorbeeld over het steeds meer inzetten van robots. En over de invloed van ‘slimme camera’s’ op veiligheid en privacy.
We vergroten de bewustwording
Digitalisering zorgt voor kansen, maar ook voor risico’s. Criminelen gebruiken het internet bijvoorbeeld voor digitale inbraken. De invloed van technologie is vaak moeilijk te voorspellen. Daarom is het belangrijk om te blijven leren. Op scholen is er al veel aandacht voor digitalisering, maar we moeten meer doen. In de hele samenleving moet worden nagedacht over het belang en de gevolgen van digitalisering. We zorgen ervoor dat hierover gesproken wordt. En we moedigen mensen aan dat ze leren omgaan met technologie.
Aandacht voor splintervaardigheden
Sommige mensen kunnen alleen goed omgaan met een onderdeel van digitalisering. Dat noemen we ‘splintervaardigheden ’. Jongeren zijn bijvoorbeeld heel handig met sociale media. Maar ze denken soms minder goed na over de gevolgen van een bericht of een foto op sociale media. Volwassenen zijn vaak handig met internetbankieren. Maar zij vinden het vaak moeilijk om nieuwe technologie te gebruiken. Wat voor de ene persoon makkelijk is, is voor de ander juist weer moeilijk. Daarom bieden we verschillende soorten cursussen aan.
Aansluiten bij bestaande projecten
Er is al veel algemene informatie over de gevolgen van digitalisering. Voorbeelden hiervan zijn:
- Campagne over veilig internetten
- Campagne ‘je deelt meer dan je weet’, van de Autoriteit Persoonsgegevens
- Campagne over risico’s van online aankopen doen via sociale media
- Gesprekken over de invloed van technologie op de samenleving. Dit noemen we de Maatschappelijke dialoog op publieke waarden.
- Plannen op het gebied van media en de activiteiten van Mediawijzer.net
- Programma Leven Lang Ontwikkelen van het ministerie van SZW
- Campagne van de rijksoverheid over de gevaren van nepnieuws. Dit noemen we de Bewustwordingscampagne desinformatie voor een algemeen publiek.
We willen in 2019 bekijken wat goed heeft gewerkt. Dan besluiten we hoe we verder gaan.
Onderzoek naar herkenbaarheid en vertrouwen
Het is belangrijk dat mensen weten wanneer communicatie van de overheid komt. We gaan daarom onderzoeken of dat duidelijk is. Iedereen moet echte overheidswebsites en e-mail van de overheid kunnen herkennen. We gaan ook onderzoeken waarom mensen moeite hebben met digitale diensten. In 2019 informeer ik u verder over de resultaten.