Gebruiker Centraal: Voor een bruikbare, begrijpelijke en inclusieve overheid.
Kunnen meedoen in het digitale tijdperk. Omdat de overheid toegankelijk is, duidelijk communiceert en bruikbare diensten levert. Aan iedereen. Dat is het doel van Gebruiker Centraal.
Community
Gebruiker Centraal is een actieve community van en voor professionals. Allemaal werken we aan de dienstverlening en communicatie van de overheid. Met de Gebruiker Centraal community zorgen we voor een overheid die toegankelijk en begrijpelijk is. Een overheid die duidelijk communiceert en met een dienstverlening waarvan iedereen gebruik kan en wil maken.
Dit doet het programma op 3 manieren:
- Kennis delen over thema’s als inclusie, digitale toegankelijkheid, begrijpelijke taal, mensgericht ontwerpen en meer.
- Hulpmiddelen ontwikkelen, zodat je zelf concreet met dit soort thema’s in je organisatie aan de slag kunt.
- Inspirerende praktijkvoorbeelden verzamelen en delen, omdat er binnen de overheid al veel mooie dingen gebeuren die prima herbruikbaar zijn.
Wat doet Gebruiker Centraal?
Kennis, hulpmiddelen en praktijkvoorbeelden: dat klinkt mooi, maar wat biedt Gebruiker centraal nu concreet?
- Webinars, podcasts en artikelen over toegankelijke, bruikbare en duidelijke overheidsdienstverlening en -communicatie.
- Online en offline evenementen zoals themaweken, bijeenkomsten, kennissessies en een jaarlijkse conferentie.
- Community’s over onderwerpen als omnichannel dienstverlening, direct duidelijk communiceren en design thinking.
- Toolkits en andere hulpmiddelen, zoals de Toolkit Taal, de Toolkit Inclusie, een schrijfwijzer, het NL Design System en het Optimaal Digitaal Spel.
Wil je zien wat Gebruiker Centraal doet of weten wie er werken bij het programma? Je vindt het allemaal op de website: www.gebruikercentraal.nl