We testen of wetten en regels haalbaar zijn
Maken we nieuw beleid, dan testen we of de nieuwe wet of nieuwe regels wel haalbaar zijn. Zo’n test heet een doenvermogentoets. Is de nieuwe wet of regel niet haalbaar? Dan passen we onze plannen aan.
We betalen het programma Gebruiker Centraal
Gebruiker Centraal is een groep mensen die de diensten van de overheid beter willen maken. Dat doen ze door goed te luisteren naar de wensen van gebruikers. En door te onderzoeken hoe diensten daarvoor moeten worden aangepast. Alle overheden kunnen hier gebruik van maken. Daarom geeft BZK ook in 2019 geld aan Gebruiker Centraal.
We voeren campagne voor begrijpelijke taal
Iedereen moet communicatie van de overheid kunnen begrijpen. Hier werken we aan met het programma Merkbaar Beter. Binnen dit programma begon op 31 oktober 2018 de campagne Direct Duidelijk. Deze campagne helpt overheidsorganisaties om begrijpelijk te communiceren. Bijvoorbeeld door tips te geven voor een begrijpelijke website. Dit is nu onderdeel van Gebruiker Centraal – Duidelijke overheidscommunicatie.
We gaan in gesprek met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven
Gesprekken met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven kunnen helpen om digitale diensten te verbeteren. Verschillende organisaties hebben mij dat verteld. In gesprekken kun je leren welke praktische problemen deze mensen hebben. Die kennis gaan we gebruiken om diensten te verbeteren.
We starten programma’s om meer en beter van elkaar te leren
Organisaties kunnen van elkaar leren door ervaringen met digitalisering te delen. Daar ga ik me voor inzetten. We doen dit bijvoorbeeld via het programma Mens Centraal. Hierin werken de rijksoverheid, gemeenten, provincies en waterschappen samen. Samen zetten zij de ontvanger van overheidsinformatie centraal. We maken het voor mensen duidelijker en makkelijker door informatie van overheidsorganisaties gecombineerd aan te bieden.
We verplichten overheden om websites en apps te verbeteren
Sinds 1 juli 2018 is er een wet om websites en apps toegankelijker te maken. Die wet geldt voor gemeenten, provincies, ministeries en andere overheidsorganisaties. Ook moeten overheidsorganisaties vertellen wat ze hebben gedaan om hun websites en apps toegankelijker te maken. Dat moet in speciale verklaring, de ‘toegankelijkheidsverklaring’.
We ondersteunen overheden bij het verbeteren van toegankelijkheid
We gaan overheidsorganisaties die dat willen, helpen bij het toegankelijker maken van hun websites en apps. We doen dat bijvoorbeeld via het platform DigiToegankelijk (www.digitoegankelijk.nl).
Toegankelijkheid is de basis voor nieuwe systemen
Als we een nieuwe digitale dienst ontwikkelen, moeten we er meteen rekening mee houden dat die voor iedereen toegankelijk is. Daardoor kunnen we kosten besparen. Want als we een website of app in één keer goed toegankelijk maken, voorkomen we dat er later (dure) aanpassingen nodig zijn.
Overheden moeten voor passende ondersteuning zorgen
We gaan veel dingen verbeteren. Maar zelfs met al die verbeteringen zullen veel mensen het nog steeds moeilijk vinden om digitaal te communiceren met de overheid. We hebben de verantwoordelijkheid om deze groep extra te helpen. Overheidsorganisaties wil ik daarom wettelijk verplichten om die hulp te bieden. Daarvoor wil ik de Algemene Wet Bestuursrecht aanpassen.
We starten een programma om machtigen makkelijker te maken
Om verschillende redenen vinden sommige mensen het lastig om zelf hun zaken te regelen. Zij willen hulp van een ander. Dat is zo in de gewone wereld, maar ook in de digitale wereld. Deze mensen moeten we extra helpen. Dat doen we bijvoorbeeld met het programma Machtigen. Daarmee kunnen mensen makkelijker iemand die zij vertrouwen toestemming geven om namens hen digitaal zaken te doen met de overheid.