Digitale toegankelijkheid is geen eenmalig project. Het raakt alle processen en afdelingen van je organisatie. Wat is nodig om toegankelijkheid duurzaam in te voeren in een organisatie? Je vindt hier hulpmiddelen om aan de slag te gaan.
In het kort
Het is een omvangrijke klus om als organisatie blijvend digitaal toegankelijk te zijn. Organisatorische factoren blijken daar een heel belangrijke rol bij te spelen. Want 1 keer een website of app toegankelijk maken, betekent nog niet dat ál je kanalen toegankelijk zijn. Én dat in de toekomst ook blijven. Wat is nodig om toegankelijkheid duurzaam te verankeren in je organisatie? Een paar cruciale elementen:
- Bewustwording en kennis: Het is belangrijk dat medewerkers, maar zeker ook het management en bestuur, zich bewust zijn van het belang van digitale toegankelijkheid. Medewerkers moeten bovendien over voldoende kennis beschikken om toegankelijk te werken. En dat moet je dan zo regelen dat de kennis niet verdwijnt als die ene enthousiaste collega haar baan opzegt. Het kan enorm helpen om ervaringsdeskundigen uit te nodigen. Dan kun je zelf ervaren hoe het is om met een beperking de website of app van jouw organisatie te gebruiken.
- Een visie, een agenda, een plan: Leg op het hoogste niveau vast wat de ambities en eisen van de organisatie zijn op het gebied van digitale toegankelijkheid. Dan lukt het beter om op de lange termijn toegankelijk te blijven. En zorg dat er verantwoording wordt afgelegd over de voortgang, bijvoorbeeld in een jaarverslag.
- Inzicht en overzicht: Een onzichtbaar probleem oplossen: dat werkt niet. Zorg dus zo snel mogelijk voor inzicht en overzicht. Hoeveel websites en apps heeft jouw organisatie eigenlijk? En hoe toegankelijk zijn die? Organiseer toegankelijkheidsonderzoeken, kijk of er websites of apps opgeheven of samengevoegd kunnen worden. Heb je een compleet overzicht van al je digitale kanalen? En weet je ook hoe toegankelijk die zijn? Dan voldoe je al voor een deel aan de wettelijke verplichting. Je maakt het af door voor elke website en app een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. En door te blijven werken aan toegankelijkheid.
- Processen voor contentcreatie aanpassen: is je site net toegankelijk verklaard, publiceert die ene collega weer een ontoegankelijke pdf. Pas als dát niet meer mogelijk is, blijft je dienstverlening ook op de lange termijn toegankelijk. Onderzoek dus op welke manier nieuwe content tot stand komt. Wie schrijft de teksten, wie maakt de pdf’s? Wie zet de informatie op de website? Welke systemen en programma’s worden daarvoor gebruikt, en kunnen die toegankelijke producten opleveren?
- Monitoren, toetsen en rapporteren: Meten is weten. Dat geldt zeker voor digitale toegankelijkheid. Je moet het goed bijhouden. Zo kun je ook rapporteren aan het management. Je ziet dan waar je nog kunt verbeteren en wat er al wel goed gaat. Zo maak je die visie concreet.
Bronnen
Aanjaagteam VNG
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is in 2021 gestart met een aanjaagteam voor digitale toegankelijkheid. Het aanjaagteam benadert gemeenten op bestuursniveau. Daarnaast spreekt het team de 20 belangrijkste leveranciers aan op de toegankelijkheid van hun producten.
Boekje Digitale Toegankelijkheid in jouw Organisatie
Er is veel vraag naar praktische tips om digitale diensten toegankelijker te maken. DigiToegankelijk heeft daarom een handige gids samengesteld die overheidsmedewerkers hierbij kan helpen. Voor 12 verschillende rollen (functies) wordt nauwkeurig uitgelegd waarvoor de medewerkers verantwoordelijk zijn en hoe ze toegankelijkheid in hun dagelijks werk kunnen opnemen.
Routekaart Lokale Inclusie
De routekaart Lokale Inclusie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) beschrijft hoe u als gemeente samen met ervaringsdeskundigen een Lokale Inclusie Agenda kunt maken.
Stappenplan toegankelijke overheidssite
Osage en Pleio bieden een handig stappenplan voor een toegankelijke overheidssite in 7 stappen, met hierin handige links en tools.
Toolkit maak je gemeentewebsite toegankelijk
De Toolkit Maak je gemeentewebsite toegankelijk van Ieder(in) geeft informatie en handvatten om je gemeentewebsite toegankelijk te maken. Zoals een stappenplan om je management te overtuigen, een sneltest om zelf de toegankelijkheid van je website te checken en tips voor het organiseren van een demonstratie.