Het lijkt zo vanzelfsprekend: overheidswebsites en apps moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Toch voldoen veel kanalen niet aan de wettelijke eisen. Het nieuwe DigiToegankelijk toezichts- en ondersteuningsprogramma (DigiToegankelijk TOP) gaat dit aanpakken. Programmamanager Martin Eikenboom: “We moeten een gevoel van urgentie creëren.”
Dit is zo’n programma wat veel reuring brengt, stelt Eikenboom. “Ruim 4.5 miljoen Nederlanders kan online niet goed meedoen. Het programma DigiToegankelijk TOP zorgt voor het versneld toegankelijk maken van overheidswebsites en apps. Ons speelveld is enorm. Er moeten 1.350 overheden en honderden leveranciers van websites en apps in beweging komen. Een hele klus. We richten ons op 3 verschillende gebieden: ondersteuning, monitoren en centraal toezicht.“
Dashboard
Op het gebied van monitoren is een grote stap gezet. Half maart werd het dashboard DigiToegankelijk gelanceerd. Hier is onder andere te zien welke websites en apps voldoen aan de toegankelijkheidseisen en of ze status A, B, C, D of E hebben. Eikenboom: “Het doel is om overal status A te bereiken, tot nu toe is dit slechts 10%. Het dashboard zorgt voor overzicht, bewustwording en geeft aanleiding tot actie. Als een burgemeester ziet dat zijn buurtgemeente een hogere score heeft, is dat een stimulans om met toegankelijkheid aan de slag te gaan. Eventueel met hulp van DigiToegankelijk TOP. We ondersteunen op technisch, juridisch en organisatorisch gebied.”
Pijnpunten
Een groot probleem is volgens Eikenboom onbewuste onbekwaamheid. “Ik schat dat 50% van de werknemers op één of andere manier te maken heeft met digitale toegankelijkheid. Alleen weet niet iedereen dat. Veel informatie wordt op internet gezet zonder de vraag te stellen of het wel toegankelijk is. Daarom zie ik het vooral als een organisatorische uitdaging en niet alleen een technische. Uiteindelijk is de problematiek per overheid niet heel verschillend. Zo gebruiken 120 gemeenten een systeem van een leverancier dat niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Dat zou je dus eenvoudig in 1 keer kunnen aanpassen. Daarnaast worden er nog steeds ontoegankelijke pdf’s en webformulieren gepubliceerd. Of er is überhaupt geen inventarisatie gemaakt.”
Handhaving
“Toegankelijkheid is iets waar je energie en geld in moet steken, uitstellen is geen optie meer. Al 5 jaar is er een wettelijke verplichting voor websites en sinds 2021 ook voor apps. Om meer druk te zetten zijn we zijn bezig met een toezichthouder die ook kan handhaven. Die functie hangt samen met de nieuwe Wet Digitale Overheid, die in de loop van 2023 ingaat. Ik verwacht dat we daarmee nog meer voortuitgang kunnen boeken.”
Kom in beweging
Alle initiatieven die bijdragen aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid staan op één plek: digitoegankelijk.nl. Hier is ook het dashboard te vinden en informatie over de betrokken partners: Logius, VNG, Gebruiker Centraal en gebruikersorganisatie Iederin. Eikenboom nodigt medewerkers van overheidsinstanties uit eventuele vragen of ideeën te mailen naar DigiToegankelijk-ondersteuning@ictu.nl. “Laten we massaal in beweging komen om die verbeteringen te realiseren en denk bij het maken van iets nieuws gelijk aan de toegankelijkheidseisen.”