DigiToegankelijk toezichts- en ondersteuningsprogramma (DigiToegankelijk TOP) levert hulp en ondersteuning om toegankelijke overheidswebsites en apps te realiseren. Bovendien werkt zij aan instrumenten die consequenties kunnen verbinden aan het niet naleven van de verplichtingen rond digitale toegankelijkheid. Het programma DigiToegankelijk TOP sluit aan op programmalijn 1 van de werkagenda: Hoogwaardige en proactieve dienstverlening en zet zich in voor alle overheidsinstanties.
Het programma DigiToegankelijk TOP heeft ambities op drie verschillende gebieden
1. Ondersteuning
Ondersteuningsregeling met hulp en kennisdeling die verbetering van digitale toegankelijkheid bij de overheid gaat versnellen. De belangrijke doelen die het programma hiermee wil bereiken zijn:
- Alle overheidswebsites en mobiele apps zijn bekend en hebben een verklaring in het register toegankelijkheidsverklaringen.
- Overheidsinstanties worden actief benaderd om de verbetering van de toegankelijkheidsstatus van hun sites en apps mogelijk te maken. Een belangrijk instrument hiervoor is een ondersteuningsregeling, die het volgende omvat:
Bieden van (technische) trainingen, webinars en/of workshops.
Gebruik maken van DigiToegankelijkheid Adviseurs of DigiToegankelijkheid Experts.
Delen en leren van elkaar. Opstellen van een plan van aanpak en het uitvoeren van een impactanalyse. - Afspraken worden gemaakt met de belangrijkste leveranciers van websites en apps bij de overheid om hun technische oplossingen beter toegankelijk te maken.
- In overleg met belangenbehartigers van overheidsinstellingen, zoals VNG, IPO, UvW, Manifestgroep en KleinLef wordt gekeken hoe het programma kan helpen om de belangrijke websites en mobiele apps zo snel mogelijk te laten voldoen aan de wettelijke richtlijnen.
- In overleg met CIO office Rijk en Ministeries wordt bekeken hoe het programma kan helpen om de belangrijkste rijksoverheidswebsites en mobiele apps zo snel mogelijk te laten voldoen aan de wettelijke richtlijnen.
- Het gebruikersnetwerk digitale inclusie wordt intensief bij het programma betrokken. Om te kunnen blijven toetsen of het programma de juiste prioriteiten stelt en waar bijsturing nodig is om de doelen optimaal te bereiken.
2. Monitoring
Monitoring van en inzicht in de voortgang van de digitale toegankelijkheid bij individuele overheidsinstanties. Het belangrijkste doel is om een dashboard te ontwikkelen waarin transparant wordt gemaakt voor welke websites en apps een overheidsinstantie verantwoordelijk is en welke nalevingsstatus (A, B, C of D) deze sites en apps hebben. In dit overzicht worden ook websites en apps meegenomen die niet met een verklaring in het register staan geregistreerd.
3. Centraal toezicht
Centraal toezicht inrichten voor toezicht op de naleving van de wettelijke verplichting rond digitale toegankelijkheid bij overheidsinstanties en eventueel handhavend kan worden opgetreden. De belangrijkste doelen zijn:
- Inrichten van de toezicht(houdende) rol, waarmee de taken, bevoegdheden, verantwoordlijkheden, rechtsvorm en governance zijn vastgesteld in samenspraak met BZK.
- Ontwikkeling van certificering of een gedragscode om de kwaliteit van inspectiediensten naar buiten toe meer zichtbaar en toetsbaar te maken.
- Toegankelijkheidseisen opnemen in aanbestedingen en overeenkomsten.
Benadering van professionals
Op veel plekken binnen de overheid zijn al initiatieven ontwikkeld die bijdragen aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid. Het programma DigiToegankelijk TOP voegt daar op bovenstaande gebieden initiatieven toe en maakt alles bereikbaar op één plek: digitoegankelijk.nl. Hier is kennis en informatie beschikbaar voor medewerkers van overheidsinstanties die zich met digitale toegankelijkheid bezig houden. Het merk DigiToegankelijk is bekend bij overheidsinstanties en het programma DigiToegankelijk TOP zal naar buiten zoveel mogelijk haar activiteiten uitdragen onder de naam DigiToegankelijk.
Op de website digitoegankelijk.nl zal naast de huidige informatie en nieuwsberichten een plek worden ingeruimd voor een kennisbank, communities en een helpdesk. Het doel is om 80% van de vragen via de website op te lossen. Voor complexe vragen wordt een helpdesk ingericht. Wanneer ook daar niet voldoende hulp kan worden geboden, wordt een Digitoegankelijk Adviseur of Expert ingeschakeld.
Mail voor vragen of ideeën naar: DigiToegankelijk-ondersteuning@ictu.nl