Alle overheidsorganisaties kopen goederen en diensten in voor hun bedrijfsvoering. Jaarlijks gaat het om zo’n 100 miljard euro. Het digitaliseren hiervan levert kwalitatief hoogwaardige, gestandaardiseerde inkoopdata op. Belangrijk, want dit legt de basis voor betere sturing op overheidsuitgaven. En het sneller verantwoording kunnen afleggen hierover. Zo kan het inkoopbeleid beter gemonitord en tijdig bijgestuurd worden. Bijvoorbeeld bij het behalen van maatschappelijke doelen die de overheid met haar inkoop nastreeft.
Daarnaast zorgt digitaal zakendoen met de overheid voor het veilig, betrouwbaar en gestandaardiseerd uitwisselen van zakelijke gegevens tussen overheidsorganisaties en hun leveranciers. Dit gebeurt op basis van open standaarden. Dankzij deze standaardisering merken leveranciers geen verschil in het digitaal zakendoen met verschillende overheidsinstanties. Zij ervaren één overheid. Dit vereenvoudigt het zakendoen en zorgt voor meer efficiëntie.
Wat is digitaal zakendoen?
Digitaal zakendoen is het ‘machine-to-machine’ uitwisselen van digitale berichten die nodig zijn voor het inkopen van een product of dienst, en de betaling daarvan. Dit houdt in dat computersystemen rechtstreeks met elkaar communiceren om aankopen te doen en betalingen te verrichten.
E-factuur verplicht
Alle organisaties binnen de overheid zijn verplicht om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Dat is zo afgesproken binnen de EU-richtlijn Elektronische facturering bij overheidsopdrachten. Deze afspraken zijn in Nederland verwerkt in de Aanbestedingswet. Daarmee zetten Nederlandse overheden de eerste stap in de transitie naar digitaal zakendoen. Dat gebeurt op basis van internationale digitale bouwstenen en nationale GDI-voorzieningen.
Peppol
Voor de uitwisseling van digitale inkoopberichten, zoals de e-factuur, kiest de Rijksoverheid voor het gebruik van Peppol. Peppol is een internationaal open netwerk voor het digitaal uitwisselen van inkoopgegevens, zoals e-facturen en e-orders. Peppol is ontwikkeld met steun van onder andere de Europese Commissie en is gebaseerd op open standaarden. Voor Nederlandse overheden (Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen) en instellingen uit de (semi-) publieke sector is Peppol de aanbevolen standaard. In Nederland beheert de Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) het Peppol-netwerk. Ook steeds meer andere landen sluiten aan op Peppol, ook buiten Europa, bijvoorbeeld India, Japan, Canada en de Verenigde Staten.
Aan de slag met digitaal zakendoen
Vrijwel alle gemeenten, waterschappen, provincies en de Rijksoverheid zijn inmiddels aangesloten op het Peppol-netwerk. Maar buiten de Rijksoverheid blijft actief gebruik achter. Want hoewel technisch de mogelijkheid is ingebouwd om e-facturen te kunnen ontvangen, zijn de processen er vaak nog niet op ingericht. Voor gemeenten is daarom de Handreiking e-facturatie ontwikkeld. Deze handreiking ondersteunt gemeenten bij het organiseren van het aansluiten van hun leveranciers op hun e-facturatieomgeving.
Nieuwsberichten
Basisorder Rijk is standaard voor e-orders Rijksoverheid
Het Rijk werkt aan standaardisatie bij het uitwisselen van digitale inkoopgegevens, zoals e-facturen en e-orders. De Basisorder Rijk is hierin de laatste ontwikkeling.
Eerste e-timecard via Peppol verstuurd
De Belastingdienst verzond de e-timecard naar uitzendorganisatie Randstad. De wereldprimeur werd mogelijk door de ISO 27001-certificering van Peppol-serviceproviders.
Peppol is de keuze van het Rijk voor digitaal zakendoen
Met Peppol kunnen overheden en organisaties wereldwijd digitaal zakendoen. Justin de Jager vertelt waarom het Rijk deze standaard kiest bij de digitalisering van inkoop.