• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Dienstverlening aan burgers en ondernemers› Regelhulpen› Regelhulpen nieuws›Regelhulpen bieden ondernemers uitkomst

Regelhulpen bieden ondernemers uitkomst

Regelhulpen 6 januari 2016

Ondernemers aangesloten bij Branchevereniging Bouwend Nederland maken dankbaar gebruik van regelhulpen. Zij hebben binnen deze branche vaak met veel regelgeving te maken. Maar welke regelgeving is voor hen precies van toepassing en welke maatregelen moeten zij nemen om aan die regels te voldoen? Regelhulpen bieden uitkomst.

Wat is de aanleiding?

‘We zijn in aanraking gekomen met het Programma Regelhulpen via het Ondernemingsdossier’, vertelt Joppe Duindam, accountmanager bij Bouwend Nederland. ‘Regelhulpen en het Ondernemingsdossier hangen nauw samen. We zijn hierdoor betrokken geweest bij de ontwikkeling van een aantal regelhulpen, met name bij Brandveilig gebruik van bouwwerken. Onze taak hierbij was vooral meedenken over hoe zo’n regelhulp zou moeten werken. Omdat wij veel met dit soort regelgeving te maken hebben, konden wij hier goed aan bijdragen.’

Hoe hebben ze het aangepakt?

Regelgeving kan behoorlijk lastig zijn. De regelhulpen helpen ondernemers op een gebruikersvriendelijke manier door deze regelgeving heen. ‘De regelgeving is vaak bedacht door mensen die er heel veel verstand van hebben. Dat is natuurlijk prima, maar het zorgt er wel voor dat die informatie vaak minder begrijpelijk is voor mensen die er weinig vanaf weten.’

Met een regelhulp wordt dit tastbaar en specifiek gemaakt. ‘Je doorloopt een vragenboom, waarbij er onderdelen die voor jou niet toepasbaar zijn direct verdwijnen. Je hoeft dus veel minder “niet van toepassing” in te vullen.’ Voorheen kreeg de ondernemer uiteindelijk een pdf met daarin alle toepasbare regelgeving, maar ook dat is veranderd. ‘Nu krijg je direct een advies in beeld met welke stappen je moet nemen om aan de voor jou noodzakelijke regelgeving te kunnen voldoen.’

Joppe geeft aan dat de regelhulpen een belangrijk hulpmiddel zijn. ‘Er zijn weinig mensen die alle ins en outs weten van regelgeving. Doordat je uit de vragenboom een aantal voorgestelde maatregelen krijgt, ga je handelen. Dat is ontzettend belangrijk. Voorheen kreeg je precies te zien welke regels toepasbaar waren, maar wist je nog niet wat de volgende stap was.’

Ook Joppe ziet het liefst minder regels, maar begrijpt dat het af en toe noodzakelijk is. ‘Bij een onderwerp als het brandveilig gebruik van bouwwerken zijn er nu eenmaal veel regels. Iedereen heeft liever minder regels, maar als het niet anders kan wil ik wel graag weten wat ik moet doen. Het is op deze manier wel zo prettig mogelijk gemaakt. En hoe prettiger het werkt, hoe eerder mensen de regels ook daadwerkelijk naleven.’

Daarnaast is er een link met het Ondernemingsdossier. ‘Als je gebruik maakt van het Ondernemingsdossier krijg je automatisch te zien welke regelhulpen je kunt gebruiken. De maatregelen die uit de regelhulp komen worden weer doorgelinkt naar het Ondernemingsdossier, waar ook een managementfunctie bij zit. Het uitvoeren van deze maatregelen kan je dus vervolgens weer binnen het bedrijf verdelen en afmelden als het gebeurd is.’

Bouwend Nederland heeft meegedraaid in pilots met enkele geïnteresseerde ondernemingen die bij hen zijn aangesloten. ‘We zaten hierbij aan tafel met ondernemers én met de mensen die de regelhulpen maakten. Dat zorgde voor een krachtig proces. De betrokken ondernemers waren daar ook erg blij mee. Hoe kunnen we het samen beter maken, daar doe je het als brancheorganisatie voor.’

En de kosten?

‘Het meedoen aan de pilot heeft ons natuurlijk tijd en mankracht gekost, maar we wisten al snel toen we dit zagen dat dit een goede investering was. Alles wat we er nu aan besteden is uiteindelijk pure winst als ondernemers van de regelhulpen gebruik kunnen maken. Dat scheelt enorm veel tijd.’

Joppe is dan ook zeer verheugd over het ontstaan van de regelhulpen. ‘Ik vind het moedig van het ministerie van Economische Zaken dat hierin wordt geïnvesteerd. Het is zeker niet makkelijk en er komt veel bij kijken. De volgende stap is hopelijk dat er bij het creëren van regelgeving al rekening wordt gehouden met de verwerking ervan voor mensen die er niet alles  vanaf weten. Het moet in mootjes gehakt kunnen worden, zodat het past in een regelhulp.’

Ga naar regelhulp Brandveilig gebruik van gebouwen

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Wat vind jij?

Geef je mening. Doe mee aan het lezersonderzoek van digitaleoverheid.nl

Start de enquête

Regelhulpen

Contact

info@regelhulpenvoorbedrijven.nl
088-0424230

LinkedIn

Volg digitaleoverheid.nl op LinkedIn

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

Berichten

  • Regelhulpen nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English