Belastingaangifte doen als je een auto van de zaak hebt is vaak lastig en levert veel discussie op tussen ondernemer en fiscus. De ondernemer loopt bovendien regelmatig btw-teruggave mis. Peter van Veen van de Belastingdienst bedacht een regelhulp die deze aangifte een stuk eenvoudiger maakt.
Wat is de aanleiding?
‘Binnen de Belastingdienst was ik projectleider van het project TAX-i 2.0’, vertelt Peter. ‘In de taxibranche kwam een nieuw apparaat op de markt: de boordcomputer. Een tachograaf en rittenregistratie ineen, die de papieren werkmap en rittenstaat verving. Dit leverde binnen de branche veel weerstand op, men vond het te streng beveiligd, duur en keek wantrouwend naar de overheid.’
Peter zag dat de boordcomputer zeer nuttig zou zijn voor de Belastingdienst en zocht naar een manier om duidelijk te maken dat de taxichauffeurs zelf ook iets aan de zuivere rittenregistratie dankzij de boordcomputer zouden hebben. Hij vroeg een collega wat formules die van kracht zijn bij de regelgeving rond btw en de auto van de zaak uit te werken en kwam er daardoor achter dat er opzienbarende verschillen waren, meestal in het voordeel van de ondernemers. ‘Toen zijn we het verder gaan ontwikkelen en is er een model ontstaan, dat we hebben voorgelegd aan de taxibranche.’
Hoe hebben ze het aangepakt?
‘Het mes snijdt aan twee kanten: doordat de taxichauffeurs een accurate rittenregistratie nodig hebben in verband met de belastingaangifte, komt er meer draagvlak voor de boordcomputer, wat nuttig is voor de Belastingdienst, maar ook voor andere instanties. Aan de andere kant hebben de ondernemers minder gedoe bij de fiscus, omdat ze een zuivere rittenregistratie kunnen overleggen. Bovendien levert dat ze dus ieder jaar weer geld op.’
‘Iedere ondernemer met een auto van de zaak die btw-aangifte doet, kan deze tool gebruiken.’
Binnen de Belastingdienst bleek het niet mogelijk deze tool te ontwikkelen. Een collega wees Peter op het programma Regelhulpen van het ministerie van Economische Zaken. ‘We zijn toen in gesprek gegaan en waren er heel snel uit. Het grote voordeel van deze tool was dat hij al zo goed als klaar was. De formules waren al berekend en we hadden natuurlijk zelf ook de fiscale regels eraan gekoppeld.’ De regelhulp kon daarom behoorlijk snel worden gebouwd. Drie maanden na het eerste gesprek was hij klaar.
Voordat de tool online kwam is deze nog getest. ‘We hadden een diverse testgroep samengesteld, met onder meer mensen uit de taxibranche, maar ook boekhouders. Daar hadden we heel veel aan. Zo kwam een boekhouder nog met een omissie die wij niet gezien hadden. Dat hebben we aangepast, waarna de regelhulp online is gezet. Zowel op ondernemersplein.nl als ook met een verwijzing op de website van de Belastingdienst.’
Of de regelhulp al populair is, is nog niet te zeggen. ‘We hebben geen inzicht in hoeveel mensen daadwerkelijk op basis van de gegevens uit de regelhulp hun btw-aangifte invullen; wel kunnen we zien dat in de eerste drie weken meer dan 9000 mensen de regelhulp bekeken hebben en merken we dat er bij de Belastingtelefoon vaker naar gevraagd wordt.’
En de kosten?
‘Het opzetten van de regelhulp past binnen het programma Regelhulpen van het ministerie van EZ. De komende zes maanden zullen op ondernemersplein.nl nog een aantal regelhulpen verschijnen, waarvan sommige van de Belastingdienst. We hebben met een projectteam van ongeveer tien mensen gewerkt aan deze tool en hebben veel overlegd met IBM, die als ICT leverancier is ingehuurd. Omdat het idee er al lag, kon het snel worden ontwikkeld en heeft het dus niet heel veel gekost. Belangrijker is echter dat zowel de Belastingdienst als de ondernemers er iets aan hebben. Bovendien gaan we het hele model als open data beschikbaar stellen, zodat iedereen het kan overnemen in eigen software.’
Ga naar Regelhulp auto van de zaak.