Bas Eenhoorn (Digicommissaris) over de ontwikkeling van digitale dienstverlening bij gemeenten.
‘Eigenlijk had ik willen schrijven over de bezoekers van de site van de Digicommissaris. Het afgelopen half jaar blijkt tien procent van hen uit Rusland te komen, in het bijzonder uit Novosibirsk. Daar schrok ik nogal van. Werd er een aanval voorbereid? Hadden we geheimen, die we zelf niet kenden?’
Zo begint de blog ‘Digitale dienstverlening dichtbij’ van Digicommissaris Bas Eenhoorn. In vijf alinea’s neemt hij de lezer mee in een reis langs Novosibirsk, Streefkerk, New York en Vlaardingen en schrijft hij over de uitdagingen waar gemeenten voor komen te staan bij de ontwikkeling van hun digitale dienstverlening.
Digitale stappen
Eenhoorn schrijft dat gemeenten grote digitale stappen zetten in hun dienstverlening. En dus ook in de transformatie van de werkprocessen. Ze lopen tegen veel problemen aan die vaak worden veroorzaakt door een verouderde wetgeving. Een wetgeving die niet past bij de moderne informatie- en netwerksamenleving. Eenhoorn stelt dat er een lijst komt van ‘urgente en noodzakelijk veranderingen om de digitale dienstverlening niet te laten vastlopen.’ Belangrijk is hier dat mensen inzagerecht zouden moeten krijgen op alle gegevens die de overheid van hen heeft én dat eenmaal verstrekte gegevens niet opnieuw voor ander gebruik mogen worden gevraagd. ‘Dat zal het vertrouwen van mensen vergroten en ook de privacy-problematiek in een ander daglicht stellen,’ aldus Eenhoorn. ‘Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat er generieke landelijke afspraken en voorzieningen komen om de digitale dienstverlening op lokaal niveau ruimte te geven.’