Overheidsorganisaties gebruiken gegevens uit basisregistraties. Dat deze gegevens actueel en betrouwbaar zijn, is dus erg belangrijk. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om terug te melden bij het signaleren van fouten in basisregistraties. Dit kan met het online portaal Digimelding.
Hiermee wordt de kwaliteit van basisregistraties geborgd. KING geeft in samenwerking met Logius (beheerder portaal Digimelding) aansluitondersteuning aan gemeenten in de vorm van kickstarts. Gemeenten kunnen zich aanmelden voor deze eenmalige kickstart-sessies. Binnen twee uur krijgen deelnemers alle informatie die nodig is om succesvol aan de slag te kunnen met het portaal Digimelding.
Een voorbeeld
‘In de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente staat een inwoner geregistreerd als overleden. Maar volgens de Basisregistratie Inkomen (BRI) krijgt deze inwoner nog steeds een AOW-uitkering. Een ambtenaar merkt dit verschil op en meldt dit via Digimelding. Digimelding draagt er zorg voor dat de melding bij de BRI terecht komt. De beheerder van de BRI constateert dat de melding klopt en past de gegevens aan’ (www.logius.nl).
Aanmelden
Gemeenten konden zich voor een kickstart aanmelden via het aanmeldformulier kickstart Digimelding.