• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Dienstverlening aan burgers en ondernemers› Basisinfrastructuur› Nieuws›Consistentie Stelsel van Basisregistraties zichtbaar

Consistentie Stelsel van Basisregistraties zichtbaar

Monitor 14 december 2016

Onderzoek dat is uitgevoerd naar de kwaliteit van het Stelsel van Basisregistraties heeft de consistentie zichtbaar gemaakt.

In opdracht van een aantal gezamenlijke Basisregistraties heeft ICTU in samenwerking met het Centrum voor Beleidsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS-CvB) een kwaliteitsmeting uitgevoerd waarmee de kwaliteit van het Stelsel van Basisregistraties in onderlinge samenhang inzichtelijk is gemaakt. De kwaliteitsmeting laat op basis van een analyse van de registraties zien in hoeverre de gegevens in de basisregistraties consistent zijn met elkaar.

Meten van kwaliteit op basis van bestaande en nieuwe indicatoren

Het onderzoek is een éénmeting en richt zich op de basisregistraties waarover het CBS op dit moment beschikt: de Basisregistratie Personen (BRP), de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG), het Handelsregister (HR), de Basisregistratie Kadaster (BRK) en de Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ). Op basis van zowel bestaande als nieuwe indicatoren zijn de gegevens gemeten. Een indicator is berekend door twee of meer registraties met elkaar te confronteren: de BRP en het HR zijn met de BAG geconfronteerd en het HR met de BRP. De WOZ en de BRK zijn gebruikt om de resultaten te duiden.

Conclusies

De consistentie van de basisregistraties is erg hoog. Voor verreweg de meeste records zijn, gegeven de set van indicatoren voor deze éénmeting, geen inconsistenties gevonden. Verder is het belangrijk om te beseffen dat inconsistenties niet geheel voorkomen kunnen worden. Daarnaast zal ook altijd sprake zijn van frictie. Een mutatie in de ene registratie zal in de meeste gevallen niet tegelijkertijd plaatsvinden met eenzelfde mutatie in de andere registratie.

Een vergelijking van de resultaten van de éénmeting met die van de nulmeting uit 2014 laat zien dat de kwaliteit van het stelsel van basisregistraties iets is verbeterd ten opzichte van de nulmeting.

Vervolg

De basisregistraties kunnen met de resultaten bepalen tot welke concrete verbeteracties dit zal leiden. Daarnaast wordt gekeken om de kwaliteitsmeting periodiek te herhalen, zodat een reguliere cyclus van meten en verbeteren tot stand komt.

Meer informatie

Download het onderzoeksrapport ‘Monitor Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties – Eénmeting van de kwaliteit van basisregistraties in samenhang 2016‘. Naast het rapport is een uitgebreide tabellenset opgenomen met detailcijfers.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Rapport Monitor Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties – Eénmeting van de kwaliteit van basisregistraties in samenhang 2016

Wat vind jij?

Geef je mening. Doe mee aan het lezersonderzoek van digitaleoverheid.nl

Start de enquête

Basisinfrastructuur

  • Basisinfraplaat

Zie ook:

  • Rapport Monitor Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties – Eénmeting van de kwaliteit van basisregistraties in samenhang 2016

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

5 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English