• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Dienstverlening aan burgers en ondernemers› Achtergrond›Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Dienstverlening aan burgers en ondernemers 8 februari 2019

Gemeenten streven naar een uitstekende relatie met de inwoners en de lokale en regionale ondernemers. Ze bieden hun diensten steeds meer langs digitale weg aan. Digitale dienstverlening is steeds meer de norm, maar kan het fysieke contact niet helemaal vervangen, wel ondersteunen. De processen moeten wel aansluiten op de behoefte van de klant (inwoner en/of ondernemer).

Kijken als een klant #2

In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant. Bijvoorbeeld door te werken met serviceformules, klantreizen in kaart brengen en (veel meer) te meten wat er gebeurt op je website. Echt luisteren naar de wensen van inwoners en ondernemers, daar gaat het om bij klantgedreven dienstverlening. De mensen die in dit boekje aan het woord komen, vertellen u hoe zij daar – met hart & ziel – aan werken.

Quote LinkedIn: “In Heerenveen en Vught werken we samen met de inwoners om de website toegankelijk te krijgen en te houden. Lees meer hierover in het VNG-boekje ‘Kijken als een klant’.”

Klantgedreven dienstverlening

Gemeenten zijn de meest nabije overheid en inwoners en ondernemers mogen erop vertrouwen dat uitkeringen op tijd worden betaald, lantaarnpalen het doen, de vuilnis wordt opgehaald, verkiezingen betrouwbaar zijn. Tegelijk verwachten inwoners en ondernemers meer: zij verwachten niet alleen goede dienstverlening, maar zij hebben ook verwachtingen van de manier waarop gemeenten deze diensten leveren. Een betere en snellere dienstverlening, meer transparantie, meer eigen regie van de burgers, een beter begrip en betere informatie.

Kennisbank Klantreizen

Dit boekje is een vervolg van het VNG-boekje ‘Kijken als een klant #1’

VNG Realisatie heeft ook een Kennisbank Klantreizen op hun website. In deze kennisbank vindt u een verzameling inspiratiebronnen voor uw gemeentelijke klantreis. Naast publicaties over klantgerichte dienstverlening en succesvolle projecten van gemeenten, vindt u voorbeelden van klantreizen die andere gemeenten eerder hebben doorlopen.

 

 

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Nieuwsbericht 'Volop inspiratie in Kijken als een Klant #2'
  • VNG-boekje 'Kijken als een klant #1'
  • VNG-boekje 'Kijken als een klant #2'
  • Kennisbank Klantreizen
  • Bekijk het dossier 'Dienstverlening een burgers en ondernemers'
  • Bekijk het dossier 'Gebruiker Centraal'

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

  • Basisinfrastructuur
  • Persoonlijke Regelingen Assistent
  • Berichtenbox voor bedrijven
  • Elektronisch factureren
  • MijnOverheid
  • Gemeentelijke dienstverlening
  • Ondernemersplein
  • Het nieuwe Omgevingsloket
  • Overheid.nl
  • Regeldruk
  • Regelhulpen
  • Samenwerkende Catalogi

Zie ook:

  • Nieuwsbericht 'Volop inspiratie in Kijken als een Klant #2'
  • VNG-boekje 'Kijken als een klant #1'
  • VNG-boekje 'Kijken als een klant #2'
  • Kennisbank Klantreizen
  • Bekijk het dossier 'Dienstverlening een burgers en ondernemers'
  • Bekijk het dossier 'Gebruiker Centraal'

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

16 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws
  • Regelhulpen nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English