• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Dienstverlening aan burgers en ondernemers› Berichten

Nieuws - pagina 15

Digitale klantreis bij gemeenten onderzocht

Gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers

Gepubliceerd op 30 november 2016

Gemeenten kunnen deelnemen aan een landelijk onderzoek naar de 'digitale klantreis' van tien producten en diensten. Het onderzoek is een initiatief van de ministeries van BZK en EZ en wordt uitgevoerd door GBBO.

Link naar Digitale klantreis bij gemeenten onderzocht

Ik-Zelf app geeft burger stuur in handen

app

Gepubliceerd op 25 november 2016

De Sociale Dienst Drechtsteden heeft een app laten ontwikkelen, waarmee de zelfredzaamheid van burgers wordt vergroot en waarmee zij zelf hun toekomst in handen kunnen nemen, de Ik-Zelf app.

Link naar Ik-Zelf app geeft burger stuur in handen

Europeanen krijgen toegang tot digitaal loket CJIB, CIBG en RVO

ToegangVerleningService

Gepubliceerd op 25 november 2016

Binnenkort kunnen Europese bedrijven en burgers met hun eigen nationale inlogmiddel inloggen op het digitale loket drie overheidsorganisaties. Dit zijn het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport (CIBG) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De Europese Subsidie die het Ministerie van Economische Zaken (EZ) hiervoor heeft aangevraagd, is goedgekeurd door de Europese Commissie. Het project gaat vanaf januari 2017 van start.

Link naar Europeanen krijgen toegang tot digitaal loket CJIB, CIBG en RVO

Drechtsteden publiceren open data

Open data

Gepubliceerd op 23 november 2016

De Drechtsteden, een samenwerkingsverband van Dordrecht en zes buurgemeenten, publiceren sinds kort overheidsgegevens op een landelijk open-data-platform. Op dit moment gaat het specifiek om gegevens over monumentale bomen, grondwaterstanden, monumenten, speeltuinen, vuilcontainers, WOZ-waarden (Waardering Onroerende Zaken) en klachtenmeldingen.

Link naar Drechtsteden publiceren open data

Digitale volwassenheid overheden toegenomen

Gebruiksvriendelijkheid

Gepubliceerd op 22 november 2016

De digitale volwassenheid van gemeenten, provincies en waterschappen is in 2016 toegenomen ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit het onderzoek dat door Deloitte is uitgevoerd. Per organisatie en per overheidsproduct is onderzocht of het mogelijk is het product digitaal aan te vragen en wat de volwassenheid is het van het (digitale) product. De ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische Zaken (EZ) gaven opdracht tot het onderzoek.

Foto met boekje Waar staat je gemeente

Primeur Almelo: online paspoort aanvragen en betalen

Digitale Dienstverlening

Gepubliceerd op 21 november 2016

De gemeente Almelo heeft de primeur: inwoners kunnen online hun paspoort of ID-kaart aanvragen én betalen. Daarna volgen twee bezoeken aan het stadhuis. De eerste is voor de handtekening en om pasfoto’s in te leveren. Het tweede bezoek is om het nieuwe paspoort of de ID-kaart op te halen en volgt een week later. Inwoners kunnen voor beide handelingen terecht bij de snelbalie.

Link naar Primeur Almelo: online paspoort aanvragen en betalen

Eerste gemeentelijke informatiecommissaris

Informatiepositie

Gepubliceerd op 21 november 2016

Donovan Karamat Ali is de eerste gemeentelijke informatiecommissaris in Nederland. Sinds vier maanden analyseert hij de informatieverzoeken van burgers en bedrijven (WOB-verzoeken) van de gemeente Utrecht. Daarnaast is het de taak van Karamat Ali de openheid van informatie bij alle gemeentelijke afdelingen en diensten te vergroten. Hij vertelt in Binnenlands Bestuur over zijn eerste maanden.

Link naar Eerste gemeentelijke informatiecommissaris

Innovaties digitale overheid: de toekomst is nu

Gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers

Gepubliceerd op 16 november 2016

Hoe kan de digitale overheid van de toekomst er uit zien, wat zijn de vergezichten, wat kunnen we nu al inzetten? Eind september verkende ICTU in twee bijeenkomsten innovatieve ontwikkelingen en toepassingen in de digitale overheid. Het beeld dat hierbij vooral beklijft is dat er nu al veel meer mogelijk is dan we misschien denken. Innovaties zijn aan de orde van de dag.

Bijeenkomst ICTU Innovaties digitale overheid

Wet GDI: Uitstel betekent hopelijk geen afstel

GDI

Gepubliceerd op 14 november 2016

In de blog ‘Wet GDI: uitstel betekent hopelijk geen afstel’ houdt ze een pleidooi waarom de wet GDI hard nodig is voor het beheren en doorontwikkelen van het landelijke stelsel aan digitale voorzieningen én waarom het opdelen van de wet in tranches geen goed idee is.

Link naar Wet GDI: Uitstel betekent hopelijk geen afstel

Regie op eigen gegevens vergroot vertrouwen burger in Digitale Overheid

Optimaal digitaal

Gepubliceerd op 9 november 2016

In vijf alinea’s neemt Bas Eenhoorn de lezer mee in een reis langs Novosibirsk, Streefkerk, New York en Vlaardingen en schrijft hij over de uitdagingen waar gemeenten voor komen te staan bij de ontwikkeling van hun digitale dienstverlening.

Digicommissaris Bas Eenhoorn

Data governance, meer dan een IT ding

Gegevenslandschap

Gepubliceerd op 27 oktober 2016

De samenleving ‘dataficeert’. Alles is uit te drukken in data en door internet zijn die data ook nog eens met elkaar verbonden. Meer dan ooit is het correct en veilig houden van data essentieel. Als databeleid ontbreekt, loopt een (overheids)organisatie grote risico’s. De organisatie neemt op basis van data belangrijke beslissingen.

Link naar Data governance, meer dan een IT ding

Digitale overheid op goed peil

Monitoring

Gepubliceerd op 11 oktober 2016

De digitale overheid verovert steeds meer terrein: zaken worden sneller geregeld met minder papieren rompslomp. Dit blijkt uit twee recente onderzoeken van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Infographic aanbod digitale dienstverlening overheid
  • Nieuwere berichten<
  • Ga naar pagina 1
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Ga naar pagina 13
  • Ga naar pagina 14
  • Ga naar pagina 15
  • Ga naar pagina 16
  • Oudere berichten>

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

  • Basisinfrastructuur
  • Persoonlijke Regelingen Assistent
  • Berichtenbox voor bedrijven
  • Elektronisch factureren
  • MijnOverheid
  • Gemeentelijke dienstverlening
  • Ondernemersplein
  • Het nieuwe Omgevingsloket
  • Overheid.nl
  • Regeldruk
  • Regelhulpen
  • Samenwerkende Catalogi

16 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws
  • Regelhulpen nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English