• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Dienstverlening aan burgers en ondernemers› Berichten

Achtergrond

Van Huffelen: “Zorgen dat regels van fysieke wereld ook online gelden”

Digitaliseringsbeleid

Gepubliceerd op 10 maart 2022

Voor staatssecretaris Van Huffelen is haar belangrijkste doel: "zorgen dat de digitale wereld net zo'n veilige, kansrijke en vooral inclusieve wereld wordt als de offline wereld".

Link naar Van Huffelen: “Zorgen dat regels van fysieke wereld ook online gelden”

Meer gemak voor ondernemers met RGS van CBS en BZK

dienstverlening

Gepubliceerd op 18 mei 2021

Om het aanleveren van gegevens eenvoudiger en minder tijdrovend te maken werkten het ministerie van BZK en het CBS samen aan een oplossing op basis van het Referentie GrootboekSchema (RGS).

Gé Linssen en Hank Hermans

Samenwerken aan een digitale bronidentiteit

Identiteit

Gepubliceerd op 11 januari 2021

BZK en RvIG ontwikkelen een digitale bronidentiteit om veilig en betrouwbaar te kunnen internetten. Wouter Welling en Michiel van der Veen over wat, hoe en waarom.

Micheil van der Veen en Wouter Welling

RVO coördineert eIDAS-keten

eIDAS

Gepubliceerd op 11 december 2020

RVO coördineert de eIDAS-keten in Nederland. Hierin werken overheid en private partijen samen. "Elke dienst die digitaal wordt aangevraagd in een ander EU-land start met een eIDAS-inlog."

Dennis Reumer

eHerkenning bewijst dat publiek-private samenwerking werkt

eHerkenning

Gepubliceerd op 14 oktober 2020

Ze had de enorme groei van eHerkenning kunnen noemen. Of dat het sinds kort een erkend Europees inlogmiddel is. Maar desgevraagd trekt Elly Plooij het graag nog wat breder.

Elly Plooij

“Samen investeren in verbetering”

Stelsel van basisregistraties

Gepubliceerd op 26 juli 2020

Ronald Slomp en Koos Straver van BZK vertellen over de plannen voor de verbetering van de datakwaliteit, gebruik en dienstverlening in het stelsel van basisregistraties.

Link naar “Samen investeren in verbetering”

Werken aan content op maat

Ondernemersplein

Gepubliceerd op 12 september 2019

Het Ondernemersplein en Business.gov.nl zijn het afgelopen jaar bezig geweest met verschillende experimenten om het contentaanbod op beide websites te verbeteren. Dat heeft geleid tot verschillende samenwerkingen met organisaties die content afnemen via de zogenaamde API, zoals de pilot 'microcontent voor meer content op maat'.

Laurens den Ouden en Haddis Yousefi

DUO innoveert met nieuwe technologie en data

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

Gepubliceerd op 6 augustus 2019

DUO zet de komende jaren in op innovatie met nieuwe technologieën zoals blockchain en het gebruik van data om de dienstverlening en het Nederlandse onderwijs te verbeteren, zo vertelde Hans Schutte, directeur-generaal van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan Big Improvement Day.

Foto van Hans Schutte (DUO)

‘Uiteindelijke profiteren bedrijven, burgers en overheid van deze snelle manier van factureren’

E-factureren

Gepubliceerd op 19 april 2019

‘BZK helpt door het stellen van beleidskaders, geeft opdracht aan uitvoeringsorganisaties om e-facturatie te faciliteren en te implementeren en jaagt indien nodig aan’. Aan het woord is Justin de Jager, dossierhouder e-factureren bij BZK.

Justin de Jager

Voorkom verrassingen, doe de Brexit Impact Scan voor overheden

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

Gepubliceerd op 21 maart 2019

Dat een Brexit effect heeft op overheden is zo goed als zeker – deal of geen deal. Maar wat betekent het concreet voor overheden? Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van de Brexit bij dataopslag in het Verenigd Koninkrijk? Of wat het betekent het voor de regionale en lokale economie?

Freek van Krevel en David Schutrups naast poster brexit impact scan

Steeds meer gemeenten sluiten aan bij Common Ground

Achtergrond

Gepubliceerd op 18 februari 2019

Steeds meer gemeenten sluiten zich aan bij Common Ground. Een nieuwe werkwijze om samen met marktpartijen de gemeentelijke informatievoorziening te verbeteren. Meer samen optrekken en niet steeds weer het wiel opnieuw uitvinden. 

Decoratieve afbeelding: samenwerken aan verbeteren informatievoorziening

Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

Gepubliceerd op 8 februari 2019

In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant.

Decoratieve afbeelding: Kijken door bril van de klant
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Oudere berichten>

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

  • Basisinfrastructuur
  • Persoonlijke Regelingen Assistent
  • Berichtenbox voor bedrijven
  • Elektronisch factureren
  • MijnOverheid
  • Gemeentelijke dienstverlening
  • Ondernemersplein
  • Overheid.nl
  • Regeldruk
  • Regelhulpen
  • Samenwerkende Catalogi

17 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws
  • Regelhulpen nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English