• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Dienstverlening aan burgers en ondernemers› Ondernemersplein› Achtergrond›Werken aan content op maat

Werken aan content op maat

Ondernemersplein 12 september 2019

Relatiemanagers Hadiss Yousefi en Laurens den Ouden van Ondernemersplein en Business.gov.nl, zijn het afgelopen jaar bezig geweest met verschillende experimenten om het contentaanbod op beide websites te verbeteren. Dat heeft geleid tot verschillende samenwerkingen met organisaties die content afnemen via de zogenaamde API. Sinds kort loopt de pilot ‘microcontent voor meer content op maat’.

Hadiss: ‘Er zijn veel ondernemers en er is veel verschillende content voor ondernemers. Daarom proberen we onze content zo logisch mogelijk te structureren. We gebruiken bijvoorbeeld ‘keywords’, zodat iedereen snel vindt wat hij zoekt. Maar eigenlijk willen we de content op maat leveren. Precies wat iemand nodig heeft, waar en wanneer hij het nodig heeft. Dat kan alleen als we onze gebruikers echt leren kennen, misschien zelfs wel naar ze toegaan. Want een customer journey gaat niet altijd via onze website.’

Leer de gebruikers kennen

Google Analytics geeft een inkijkje in onder andere de bezoekersstromen op de website, maar de echte beweegredenen van bezoekers blijven vaak verborgen. Volgens Hadiss kun je de gebruikers van je website een beetje leren kennen door hen enkele eenvoudige vragen te stellen zoals ‘Wie ben je?’ en ‘Wat wil je gaan doen?’. ‘Met de antwoorden kun je de content filteren en relevantere content presenteren. Dan blijven er van de 325 pagina’s ineens nog maar 4 over. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij de regelhulpen en de
levensgebeurtenissen.’

Relevanter content aanbod

Laurens: ‘In een pilot hebben we bij Business.gov.nl onderzocht hoe we ons contentaanbod relevanter en op maat kunnen maken. Het bleek mogelijk om alle informatie rondom de levensgebeurtenis ‘Coming to the Netherlands’, te filteren via slechts 2 vragen. Want, als we weten uit welk land iemand komt én of hij langer dan 90 dagen in Nederland verblijft, dan weten we ook wat hij moet regelen. Zoals bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Zo hoeven we de gebruiker niet meer lastig te vallen met informatie waar hij toch niets aan heeft. We testen het resultaat live, naast de bestaande content. Dan weten we of dit beter werkt en hoger wordt gewaardeerd dan de bestaande content. Het doel is dat de gebruiker gemakkelijker de juiste content kan vinden.’

Content leveren via de API

‘De content van Ondernemersplein is beschikbaar via een API (Application Programming Interface),’ vervolgt Laurens. ‘Deze technische koppeling maakt het mogelijk de informatie van Ondernemersplein te tonen op de website van een andere organisatie. Zo vindt de ondernemer steeds hetzelfde betrouwbare antwoord, op de plek waar hij zijn zoektocht begint.’

API-pilot ‘Content op maat’

Het afgelopen kwartaal werkte Ondernemersplein samen met de gemeente Rotterdam aan de API-pilot ‘Content op maat’. Het projectteam bekeek in een aantal creatieve sprints, hoe de content van Ondernemersplein van betekenis kan zijn voor het Rotterdamse ondernemersplatform Ondernemen010. Centraal stond de vraag: Wat zoekt de Rotterdamse ondernemer? Waar heeft hij behoefte aan?

Hadiss: ‘Deze samenwerking resulteerde in een nieuw concept. Door de content van Ondernemen010 en Ondernemersplein te verweven, ontstaat een compleet verhaal. De Rotterdamse ondernemer vindt alle informatie die hij zoekt op de plek waar hij zich thuis voelt. Samen weten de partijen nog beter wie de Rotterdamse ondernemer is en waar hij naar op zoek is. Daar wordt content op afgestemd, data driven.’

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Ondernemersplein
  • Business.gov.nl
  • Regelhulpen
  • Levensgebeurtenissen

Ondernemersplein

Zie ook:

  • Ondernemersplein
  • Business.gov.nl
  • Regelhulpen
  • Levensgebeurtenissen

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws
  • Regelhulpen nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English