Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Dienstverlening aan burgers en ondernemers›Berichtenbox voor bedrijven›Juridische status

Berichtenbox voor bedrijven

This topic contains 3 items.

  • Overzicht
  • U bent op deze pagina: Berichtenbox voor bedrijven
  • Vraag en antwoord
  • Achtergrond
  • Nieuws

Juridische status

Ondernemers kunnen de Berichtenbox gebruiken voor alle procedures die onder de Dienstenwet vallen. Deze procedures staan in de Regeling indicatieve vaststelling reikwijdte Dienstenwet. Daarnaast kunnen ze de Berichtenbox gebruiken voor procedures waarvoor de overheid hem specifiek heeft opengezet. Dit is dan door deze instantie gepubliceerd.

In de wet  staan  aandachtspunten voor het gebruik van de Berichtenbox.

Wettelijke basis Berichtenbox

Relevante regels zijn:

  • Toegankelijkheid van informatie via het centraal loket voor dienstverrichters en zakelijke afnemers. De minister zorgt voor de inrichting, instandhouding, werking en beveiliging van een centraal loket en de toegankelijkheid van informatie voor dienstverleners. In de artikelen 5, 7 en de artikelen 13 tot en met 16 van de Dienstenwet wordt het Centraal Loket genoemd.
  • Op grond van de Dienstenwet is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) vastgesteld: het Dienstenbesluit Centraal Loket. De bevoegde instantie of een dienstverrichter beschikt over een aansluiting op het loket en deze is uitsluitend een voor hem toegankelijke elektronische omgeving. Via het loket kunnen berichten verzonden en ontvangen worden.
  • Dienstenregeling centraal loket en interne markt informatiesysteem (IMI): vaststelling van de praktische regels voor de uitwisseling van informatie via de Berichtenbox.
  • Regeling elektronische handtekening bevoegde instanties bevoegde instanties: vaststelling van minimumvoorschriften voor de grensoverschrijdende verwerking van documenten die door de bevoegde autoriteiten elektronisch zijn ondertekend.
  • Regeling vertrouwenslijst: maatregelen voor een gemakkelijker gebruik van elektronische procedures via het ‘één-loket’.
  • De Wet op de Kamer van Koophandel artikel 5: Hier is het digitale ondernemersplein opgenomen waar o.a. de Berichtenbox voor bedrijven  gepubliceerd wordt. De toegankelijkheid van informatie en de openstelling van berichtenverkeer tussen ondernemers en overheden.

Meer informatie over de Dienstenwet vindt u op Ondernemersplein.

Gerelateerde content

Contact

Telefonistee-overheidvoorbedrijven@rvo.nl
088-0424230

LinkedIn

Volg digitaleoverheid.nl op LinkedIn

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

Bekijk de pagina DigiD helpdesk

DigiD helpdesk

digid.nl/hulp
Bekijk de pagina MijnOverheid / Berichtenbox

MijnOverheid / Berichtenbox

mijn.overheid.nl/vragen
Bekijk de pagina eHerkenning helpdesk

eHerkenning helpdesk

eherkenning.nl/vraag-antwoord
Bekijk de pagina Berichtenbox voor Bedrijven

Berichtenbox voor Bedrijven

e-overheidvoorbedrijven@rvo.nl
Digitale Overheid
Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Over Digitale Overheid
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English