Organisatorisch inrichten van de Berichtenbox kan op verschillende manieren.
Centraal / Postkamermodel
Hierbij is de Berichtenbox voor bedrijven belegt bij een centrale afdeling. Dit kan een centrale afdeling zijn, zoals Klantcontact. De medewerkers zetten het bericht dan door naar de behandelende afdeling in de eigen systemen van de organisatie. Het is belangrijk dat het antwoord ook via de Berichtenbox naar de ondernemer terug gaat, want dit is wettelijk verplicht, de ondernemer heeft kanaalkeuze.
- Casus Provincie Noord Brabant / Centraal gebruik
- Casus Provincie Limburg/ Centraal gebruik
- Casus Provincie Overijssel
Decentraal / Afdelingsmodel
Het alternatief is dat alle afdelingen en/of medewerkers die berichten in de Berichtenbox verwachten zelf toegang krijgen tot de Berichtenbox . Als dat er veel zijn moeten er goede afspraken gemaakt worden hoe de medewerkers weten of een bericht al opgepakt is. Hier kan bijvoorbeeld een intern vraagvolgsysteem voor gebruikt worden, of het notitieveld dat in de Berichtenbox bij een nieuw bericht geopend kan worden.
- Casus Gemeente
- Casus Douane Centrale Dienst In- en Uitvoer (CDIU) / Decentraal gebruik