Ook op Europees niveau bestaat beleid om desinformatie aan te pakken. De verspreiding van desinformatie op grote online platforms gaat immers over grenzen heen.
- In EU-verband is de Digital Services Act (DSA) ontwikkeld die aangeeft welke verantwoordelijkheden platformen hebben bij de bestrijding van strafbaar en onrechtmatig materiaal op hun diensten. De DSA verplicht de grootste online platformen maatregelen te nemen om systemische risico’s te verminderen. Waaronder de verspreiding van desinformatie.
- De Praktijkcode tegen desinformatie is omgezet naar een Gedragscode tegen desinformatie en geïntegreerd binnen de DSA. De doelen van de code zijn:
- het verminderen van de verspreiding van desinformatie en de negatieve impact van deepfakes;
- samenwerken met factcheckers;
- transparantie van politieke advertenties;
- het opsporen van botnetwerken;
- de wetenschap betere datatoegang bieden.
De Gedragscode was een vorm van vrijwillige zelfregulering, maar is vanaf 1 juli 2025 afdwingbaar onder de DSA. Ondertekenaars – zoals zeer grote onlineplatformen als TikTok en Meta – zijn dan verplicht de gemaakte toezeggingen uit te voeren.