• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Democratie›Vaste Kamercommissie Digitale Zaken

Vaste Kamercommissie Digitale Zaken

Hoe kan de Tweede Kamer meer grip krijgen op het onderwerp digitalisering? Deze vraag stond centraal in een onderzoek door de Tijdelijke commissie Digitale Toekomst in 2019. De vorming van een vaste commissie was één van de aanbevelingen.

Na een aangenomen motie op 30 september 2020 is de Vaste Kamercommissie Digitale Zaken na de verkiezingen van 2021 geïnstalleerd. Sinds het najaar van 2021 is de commissie actief met bijeenkomsten.

Wat is het doel van de commissie?

De Vaste Kamercommissie wil het onderwerp digitalisering vanuit verschillende beleidsterreinen monitoren en ook de samenhang van verschillende digitaliseringsterreinen. Daarnaast is het doel om overzicht te scheppen in IT-onderwerpen bij de verschillende ministeries. Door middel van debatten en rondetafelgesprekken met belangrijke spelers in het veld. Hieronder vind je een tijdlijn met activiteiten en bijeenkomsten van de commissie.

Activiteiten commissie Digitale Zaken

2021

28 september

Rondetafelgesprek gemeentelijke/provinciale overheid inzake digitalisering. Welke (toekomstige) ontwikkelingen zien de gemeentelijke en provinciale overheden op het gebied van digitalisering? Sprekers zijn onder andere Saskia Bruines van de VNG-commissie Informatiesamenleving en Mirjam Wulfse, Gedeputeerde Provincie Groningen. Bekijk het gesprek terug.

14 oktober

Rondetafelgesprek toezichthouders inzake digitalisering. Te gast zijn onder andere Angeline van Dijk van Agentschap Telecom en Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Bekijk het gesprek terug.

28 oktober

Technische briefing digitaliserende overheid, digitaal burgerschap en democratie, digitale grondrechten en data-ethiek. Centraal staat de relatie tussen burger en overheid in de context van digitalisering en informatievoorziening. Bekijk de briefing terug.

1 december

Het eerste officiële debat van de commissie. Onderwerp: de impact van cyberincidenten zoals ransomware, bijvoorbeeld op de economie. Wat wordt er nu concreet gedaan aan cyberveiligheid? Hoe zit het met de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheid, bedrijven, kennisinstellingen en brancheorganisaties? Bekijk het debat terug.

8 december

In een rondetafelgesprek geven maatschappelijke organisaties, brancheorganisaties en het bedrijfsleven hun visie op digitaliseringsvraagstukken. Bijdragen van bijvoorbeeld Waag, Amnesty International, ECP Platform voor de Informatiesamenleving en Fox-IT. Bekijk het hele gesprek terug.

2022

12 januari

Welke opgaven ziet de WRR voor de overheid bij de maatschappelijke inbedding van AI? De Raad presenteert een aantal aanbevelingen “Stimuleer AI-wijsheid bij het brede publiek en leg algoritmeregisters aan.” Bekijk de andere aanbevelingen in de presentatie van de WRR.

10 februari

Rondetafelgesprek over de rol van social mediaplatformen. Evelyn Austin van Bits of Freedom staat stil bij de kenmerken van het online communicatielandschap. Hoe belemmeren platformen het publieke debat? Mariëtte van Huijstee van het Rathenau Instituut vertelt over ‘schadelijke systematieken’ in sociale media, en de bescherming van de rechtsstaat en democratie hierbij. Namens het Commissariaat voor de Media noemt  Renate Eringa de rol van Europa, en mediawijsheid als beschermmiddel.

10 maart

Toelichting door de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) op het advies ‘Digitaal duurzaam’ naar aanleiding van de kabinetsreactie. De Raad pleit bijvoorbeeld voor het gebruik van open standaarden.

22 maart

Debat met staatssecretaris van Huffelen rondom het thema digitalisering en de overheid. De staatssecretaris beantwoordt vragen over digitale identiteit (‘walletinfrastructuur’), de nieuwe I-strategie Rijk 2021-2025, voortgangsrapportage Digitale Toegang, voortgang innovatiebudget Digitale Overheid en de Interbestuurlijke Datastrategie. Bekijk het hele debat terug.

13 april

Staatssecretaris van Huffelen geeft antwoord op vragen van commissieleden over informatiehuishouding, ICT-projecten en informatiebeveiliging. Regeringscommissaris Informatiehuishouding Arre Zuurmond is aangeschoven voor inhoudelijke aanvullingen. Zo kondigt hij het Adviescollege openbaarheid en informatiehuishouding aan, vanaf 1 mei 2022. Verder licht Zuurmond zijn rol als regeringscommissaris toe.

Democratie

  • Democratie in actie
  • Open Overheid
  • Vaste Kamercommissie Digitale Zaken

2 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English