Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wil burgers helpen zich goed te beschermen tegen digitale risico’s, en snel en goed te kunnen reageren op cyberincidenten. Iedereen moet mee kunnen doen in het digitale tijdperk en de digitale wereld kunnen vertrouwen, zoals de Werkagenda beschrijft.
Publiekscampagnes
Daarom werkt BZK samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) in een overkoepelende campagneaanpak op cyber. Inmiddels zijn de eerste ideeën voor een overkoepelende campagneaanpak ontwikkeld. Er wordt hard gewerkt aan de uitwerking van campagnes op verschillende thema’s die in het najaar van 2023 van start gaan: social engineering, 2-factor authenticatie en updates. Daarnaast zal BZK de komende jaren meer initiatieven ontplooien om de online weerbaarheid van burgers te vergroten.
Campagne Social engineering
Steeds meer Nederlanders krijgen te maken met social engineering. Een methode die criminelen gebruiken waarbij mensen psychologisch worden gemanipuleerd om bepaalde acties uit te voeren of vertrouwelijke informatie te geven. Daarbij maken criminelen misbruik van menselijke eigenschappen, zoals nieuwsgierigheid, angst, hebzucht, vertrouwen en onwetendheid. Vaak met als doel mensen geld afhandig te maken.
Social engineering gaat samen met een vorm van druk. Dat geeft de meeste mensen een gevoel dat er iets niet klopt. In het najaar van 2023 lanceert BZK samen met JenV en EZK een voorlichtingscampagne rondom dit thema. Doel van de campagne: herkennen dat er iets niet klopt en daar vervolgens adequaat naar handelen. Lees meer over social engineering en hoe je je online kan beschermen op veiliginternetten.nl.
Voorbeelden van social engineering
- Een e-mail, zogenaamd van je bank, waarin staat dat je op een link moet klikken.
- Een WhatsApp-bericht, zogenaamd van je (klein)kind, waarin staat dat deze een nieuw telefoonnummer heeft en om geld vraagt.
- Een telefoontje, zogenaamd van een medewerker van een computerbedrijf, die zegt dat je problemen hebt met je computer en je bepaalde software moet installeren om de problemen op te lossen.
Andere initiatieven verbeteren online weerbaarheid burgers
Om ouderen en laaggeletterden te ondersteunen geeft BZK in kader van de City Deal weerbaarheid cybercrime subsidie om verschillende instrumenten te promoten. Het gaat om het uitvoeren van in de praktijk bewezen City Deal interventies als Storytelling, Serious game cyberweerbaarheid en de film ‘Echt of Nep?’. Dit verloopt bijvoorbeeld via de OOV-regio’s, bibliotheken en de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). Daarnaast komen er waarschijnlijk pilots specifiek gericht op het vergroten van de online weerbaarheid van ouderen en laaggeletterden.
Verder ontwikkelt BZK een ondersteunende tool voor de medewerkers van de Informatiepunten Digitale Overheid. Daarmee kunnen zij burgers met een hulpvraag over informatieveiligheid beter helpen of doorverwijzen naar bestaande (specialistische) steunpunten, informatieloketten en lokale ondersteuningsinitiatieven. De tool is in ontwikkeling en wordt naar verwachting eind 2023 in gebruik genomen.