• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Cybersecurity›Maatregelen cybersecurity›Versleuteling basisregistraties

Versleuteling basisregistraties

De gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) worden (voorlopig) niet versleuteld. Dat schreef staatssecretaris Knops oktober 2020 in een brief aan de Tweede Kamer.

De versleuteling van gegevens van burgers en andere privacygevoelige informatie in basisregistraties was opgenomen in het regeerakkoord. Voor de Basisregistratie Personen (BRP) is onderzocht of de huidige veiligheidsmaatregelen voldoende bescherming bieden tegen mogelijke beveiligingsrisico’s.

Beter passend

Uit het onderzoek blijkt dat versleuteling op dit moment niet de meest passende maatregel is. Er is door het nemen van andere maatregelen meer winst te behalen bij het verbeteren van de bescherming van privacygevoelige informatie in de basisregistraties. Niet uitgesloten is dat door voortschrijdend inzicht gegevens in de toekomst wel (extra) worden versleuteld.

Naast technische maatregelen als versleuteling en autorisatie, zijn bijvoorbeeld ook fysieke maatregelen als toegangscontrole tot locatie en apparatuur of organisatorische maatregelen als opleiding van personeel en inrichting van beheer mogelijk. De basisregistraties die privacygevoelige informatie beheren, volgen al de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid). Op die manier worden de gegevens in de basisregistraties op het juiste niveau beveiligd en kunnen privacygevoelige gegevens alleen door bevoegden worden ingezien en bewerkt. Zo wordt invulling gegeven aan het voornemen uit het Regeerakkoord dat gegevens adequaat beveiligd worden.

Niet centraliseren

Gemeenten zijn en blijven verantwoordelijk voor de registratie en het bijhouden van gegevens van hun inwoners. De aanbeveling uit het onderzoek om de BRP te centraliseren, wordt daarmee niet overgenomen.

Maatregelen cybersecurity

  • Inkoopeisen Cybersecurity Overheid
  • Incident response capaciteit
  • Vitale digitale overheid
  • Versleuteling basisregistraties
  • Verhogen gebruik informatieveiligheidsstandaarden

Laatst gewijzigd op: 23 maart 2023.

3 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English