Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Basisregistraties en stelselafspraken›Stelsel van basisregistraties›Kwaliteit en terugmelden

Stelsel van basisregistraties

This topic contains 10 items.

  • Overzicht
  • Inhoud
  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • U bent op deze pagina: Kwaliteit en terugmelden
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Twaalf eisen
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Achtergrond
  • Nieuws
  • Documenten

Kwaliteit en terugmelden: beoogde en gerealiseerde kwaliteit

Kwaliteit is belangrijk voor het Stelsel van Basisregistraties. De gegevens uit basisregistraties worden namelijk veel en verplicht gebruikt in allerlei belangrijke (overheids)processen. Omdat de kwaliteit van gegevens zo belangrijk is, is ook transparantie over die kwaliteit vereist. Zodat voor de afnemers de beoogde en de gerealiseerde kwaliteit inzichtelijk is en zij op basisregistraties kunnen vertrouwen.

Kwaliteitsinformatie

In het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties’ vindt u zowel informatie over de kwaliteit op stelselniveau, als een overzicht van de gerealiseerde kwaliteit per basisregistratie. Op deze pagina krijgt u een samenvatting op van de informatie op stelselniveau.

Kwaliteit op stelselniveau

Er zijn geen kwaliteitsnormen op stelselniveau. Wel zijn er normen voor bepaalde soorten gegevens, veelal op volledigheid, juistheid en actualiteit.

Bij volledigheid – zijn alle relevante gegevens vastgelegd? – en juistheid – komen de gegevens overeen met wat is afgesproken? – gaat het bijvoorbeeld om normen als:

  • 95 procent van de objecten is aan-/afwezig ten opzichte van een luchtfoto.
  • Tot en met 100 procent van de postcodes in de BAG komen overeen met het postcodebestand.

Voor de actualiteit – zijn de gegevens binnen de afgesproken termijnen vastgelegd? – zijn normen benoemd als:

  •  98 procent van de aangeboden gegevens van bedrijven zijn verwerkt binnen 36 uur.
  • Eind februari is 95% van de WOZ-waarden van het betreffende kalenderjaar beschikbaar.

Administratieve werkelijkheid

Van diverse gegevens wordt gerapporteerd op een bepaalde stand van de gegevensverzameling of van de verwerking van mutaties in een bepaalde periode.

  • De gerealiseerde volledigheid is landelijk 95,6 procent of hoger.
  • Opname van gegevens over persoon/bedrijf en het recht in de Kadastrale registratie ligt op 99,6%.
  • Verwerking van aangeleverde gegevens in het Handelsregister bleek voor 99,7% juist te hebben plaatsgevonden.
  • Inkomensgegevens bleken voor meer dan 99,8% volledig en juist.
  • Statuscombinaties van objecten in de BAG blijken voor 99,99% juist te zijn.

Feitelijke werkelijkheid

Naast de kwaliteit van de administratieve werkelijkheid, is er een groeiende behoefte aan inzicht in hoeverre gegevens overeenkomen met de feitelijke werkelijkheid.

  • Voor een aantal topografische gegevens is de basis een luchtfoto waarmee de link met de feitelijke werkelijkheid wordt gelegd. De 95,6% kwaliteit van het topografische basisbestand (TOP10NL) vormt daarmee dus een indicatie voor de feitelijke werkelijkheid.
  • In 2018 bleek uit een CBS-steekproef dat tussen de 95,5% en 97,1% van de personen daadwerkelijk woonden op het adres waar ze waren ingeschreven.
  • Uit random steekproeven van de KVK blijkt dat meer dan 98 % van de authentieke gegevens klopt met de feitelijke werkelijkheid. Voor met name de communicatiegegevens ligt dit percentage lager.

Alle kwaliteitsinformatie vindt u in het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties’. Daarnaast is er een samenvatting van kwaliteitsinformatie per basisregistratie beschikbaar.

Terugmeldingen

Een belangrijk kwaliteitsmechanisme binnen het stelsel van basisregistratie zijn de terugmeldingen van afnemers. Afnemers zijn wettelijk verplicht terug te melden wanneer zij ‘gerede twijfel’ hebben bij de juistheid van een gegeven. Cijfers uit de monitor Digitale Overheid 2019 geven aan dat er 110.000 terugmeldingen plaatsvonden in 2018.

Gerelateerd

  • Kwaliteit en terugmelden: het proces van verbeteren
  • Samenvatting kwaliteitsinformatie per basisregistratie
  • Rapport Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Monitor Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties - Driemeting 2019

Gerelateerde content

Gerelateerd

  • Kwaliteit en terugmelden: het proces van verbeteren
  • Samenvatting kwaliteitsinformatie per basisregistratie
  • Rapport Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Monitor Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties - Driemeting 2019

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

Bekijk de pagina DigiD helpdesk

DigiD helpdesk

digid.nl/hulp
Bekijk de pagina MijnOverheid / Berichtenbox

MijnOverheid / Berichtenbox

mijn.overheid.nl/vragen
Bekijk de pagina eHerkenning helpdesk

eHerkenning helpdesk

eherkenning.nl/vraag-antwoord
Bekijk de pagina Berichtenbox voor Bedrijven

Berichtenbox voor Bedrijven

e-overheidvoorbedrijven@rvo.nl
Digitale Overheid
Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Over Digitale Overheid
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English