• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Archief›Kwaliteit dienstverlening

Kwaliteit dienstverlening

Jaarlijks wordt de monitor ‘Digitale Overheid’ uitgevoerd door Stichting ICTU in opdracht van het ministerie van BZK. De monitor geeft inzicht in de voortgang en implementatie van de voorzieningen en bouwstenen die gezamenlijk de digitale basis van de overheidsdienstverlening vormen.

Over de monitor

De monitor ‘Digitale Overheid’ richt zich op een aantal centrale thema’s. Binnen deze thema’s wordt bekeken hoeveel actieve gebruikers er zijn van een bepaalde dienst en met welk percentage de aantallen zijn gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De verschillende thema’s betreffen:

  • Identificeren en authenticeren;
  • Dienstverlening en informatie verstrekken;
  • Gegevens en registreren;
  • Dienstverlening en verbinden.

Dienstverlening overheid

Naast de monitor ‘Digitale Overheid’ werd in 2020 voor de 2e keer een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder Nederlandse burgers en ondernemers. Zij zijn gevraagd naar hun oordeel over de dienstverlening van de Nederlandse overheid. Daarbij stond in 2020 een viertal onderwerpen centraal:

  • Oordeel over de dienstverlening van de overheid in het algemeen (het algemene contact);
  • Oordeel over het laatste contact met de overheid naar aanleiding van 24 levensgebeurtenissen;
  • De gevolgen van COVID-19 voor het contact met de overheid;
  • Houding ten aanzien van digitalisering en innovaties.

Inzichten

Uit het onderzoek kwamen een aantal belangrijke inzichten naar voren zoals:

  • Respondenten hebben een positiever oordeel over de dienstverlening van de overheid;
  • Respondenten zijn positief over hun laatste contact met de overheid;
  • De mensen met minder digitale- of taalvaardigheden hebben vaak meer moeite met contact;
  • COVID-19 leidt tot onzekerheid en zorgen, ondanks goede informatie van de overheid;
  • COVID-19 lijkt voor een versnelling van digitalisering te zorgen, vooral in het gebruik maar leidt ook tot grotere ongelijkheid;
  • Digitalisering is positief voor het grootste deel van de bevolking, maar niet altijd voor minder digitaal of minder taalvaardige burgers.

Monitoring

  • Kwaliteit dienstverlening

Zie ook:

  • Monitor digitale overheid 2021
  • Monitor Digitale Overheid 2020
  • Eindrapport onderzoek overheidsdienstverlening 2020

19 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English