De weg naar het Gegevenslandschap nemen we in kleine stapjes en met elkaar. Bij die aanpak is als uitgangspunt gekozen dat we niet streven naar groot veranderprogramma, maar dat we vraag gestuurd werken vanuit de sectoren. We kijken hierbij naar de strategische verandering: de operationalisering vindt plaats in de sectoren.
Visie en architectuur
Het gegevenslandschap is gebaseerd op een visie en wordt uitgewerkt in een architectuur. De architectuurvisie (versie 1.0) is opgesteld met een groep senior overheidsarchitecten en op 14 december 2017 goedgekeurd in de Regieraad Gegevens.
Resultaten
We hebben vanuit de drie thema’s (kwaliteit, toegankelijkheid en transparantie) een aantal korte termijn acties opgestart om samen te komen tot een aantal concrete resultaten waar we vooral in de operatie profijt van moeten hebben. Nu werken we aan de volgende onderwerpen en acties:
-
Inzage- en correctierecht
De WBP stelt eisen aan de manier waarop overheidsorganisaties vorm geven aan inzagerecht van burgers en bedrijven. In de regieraad Gegevens is vastgesteld dat de overheid de dienstverlening inzagerecht naar een hoger niveau wil tillen. Bekijk hier de principes.
-
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Per 25 mei 2018 wordt de nieuwe Europese Privacywetgeving van kracht. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vervangt de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Dit heeft impact op alle verwerkingen van persoonsgegevens binnen een organisatie. De aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan deze nieuwe richtlijn is de verantwoordelijkheid van iedere organisatie zelf, maar we trekken samen op waar dat mogelijk is. Een overheidsbrede werkgroep heeft onlangs een factsheet over de AVG opgesteld en een handreiking positie van de Functionaris Gegevensbescherming (FG). Nu werken zij aan een handreiking waarin gedetailleerd wordt beschreven waar organisaties voor de AVG aan moeten voldoen.
-
Kaders en methodes voor juist gebruik van gegevens
Gegevens worden door de gebruiker (ambtelijke professional/burger/bedrijf) goed ingezet voor het juiste doel. Dit doel kan bijvoorbeeld. dienstverlening, handhaving of profilering zijn. Vanwege de visie dat we het gebruik van gegevens centraal stellen, dient de gebruiker ook hulp te krijgen bij het vinden van gegevens, het kennen van de juridische kaders, en methodes voor analyse. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan het toepassen van de principes van proportionaliteit en subsidiariteit en/of het komen tot de juiste methodes van profilering. Hiervoor is de WMK-toets ontwikkeld. De WMK-toets is een methode voor het maken van een afweging voor juist gebruik van gegevens. WMK staat voor Willen, Mogen, Kunnen.
-
Expertnetwerk Gegevens
Overheden gaan effectiever en efficiënter en behoorlijk om met gegevens als kennis over (gebruik van) gegevens beschikbaar is. Door een expertnetwerk kennisnetwerk kunnen alle vragen rond gegevens op een centrale plek gesteld worden en daarna doorgestuurd worden naar de juiste deskundigen/sectoren. Hierbij worden bestaande expertgroepen aan elkaar verbonden.
Lees meer over het expertnetwerk Gegevens in de memo aan de Regieraad.
-
Gegevenscatalogus
De catalogus ondersteunt het uitgangspunt: hergebruik van al aanwezige gegevens en daarmee eenmalige uitvraag, meervoudig gebruik. Door afspraken te maken over het toepassen van de juiste standaarden (linked data en daaraan gerelateerde standaarden) en over het ter beschikking stellen van de juiste metadata (die vaak al beschikbaar zijn) kunnen gegevens eenvoudig worden ontsloten via de catalogus. Er worden afspraken gemaakt over een minimale set van metagegevens die alle registraties ter beschikking zullen stellen. We starten met het besluiten over de toe te passen standaarden en het traject om met registerhouders afspraken te maken over het ter beschikking stellen van de data, te beginnen met de 146 sectorregisters. Ook worden afspraken gemaakt over minimale generieke set aan metagegevens. In een vervolgstap zullen we de catalogus verder uitbreiden met specifieke registers.
-
Kwaliteitsmeting basisregistraties
Jaarlijks wordt de kwaliteit gemeten en mogelijke kwaliteitstekorten geagendeerd om op te lossen. Hierdoor sluit de kwaliteit van gegevens in de registraties aan op het gebruik. Het gaat om het meten van de kwaliteit van het stelsel op basis van vergelijkingen van gegevens uit de (basis)registraties. Voor de korte termijn focus op de basisregistraties, op de lange termijn kan deze mogelijk worden uitgebreid met andere registraties. In 2016 is er een onderzoek naar de kwaliteit van het Stelsel van Basisregistraties uitgevoerd. In maart 2018 worden de resultaten van het onderzoek over 2017 verwacht.
-
Regie op gegevens (loopt via regieraad Dienstverlening)
De overheid maakt gebruik van slimme informatieservices om burgers/bedrijven regie te geven over eigen gegevens en lopende zaken, de professional op maat te bedienen en om privacy en keuzevrijheid te waarborgen. Deze informatieservices worden gerealiseerd met een stelsel dat gebruik kan maken van producten als QiY, Trustester, specifieke informatieservices. Meer informatie over het programma Regie op gegevens