Binnen de levensgebeurtenis ‘Ik word 18 jaar’ is onderzoek gedaan onder jongeren tussen 16 en 18 jaar met extra uitdagingen en hun ouders. Dit zijn jongeren met bijvoorbeeld een taalachterstand, onvoldoende vaardigheden in hun contact met de (digitale) overheid, met een licht verstandelijke of fysieke beperking of met multiproblematiek binnen het gezin.
Doel van het onderzoek
Met behulp van een spelmethode zijn knelpunten in kaart gebracht rondom het contact met de (digitale) overheid over de rechten, plichten en mogelijkheden bij de levensgebeurtenis ‘Ik word 18 jaar’.
Belangrijkste inzichten
- Voor de geïnterviewde jongeren met extra uitdagingen en hun ouders geldt dat ouders vaak de regelzaken op zich nemen, omdat ze het idee hebben dat hun kind(eren) dit niet zelfstandig kunnen. Jongeren worden dan niet altijd zelf betrokken.
- De meeste geïnterviewde jongeren met extra uitdagingen hebben geen overzicht van alle regelzaken rondom het moment van 18 jaar worden. Ze vinden informatie vanuit de overheid moeilijk, kennen veel overheidsbegrippen niet, en hebben soms moeite om de juiste boodschap en bijbehorende acties uit de communicatie van de overheid te halen. Ze weten niet wat en hoe ze het moeten regelen. Ook kunnen ze benodigde informatie niet vinden, omdat ze zoeken op niet-gangbare termen voor regelzaken.
- De geïnterviewde jongeren voelen zich overweldigd bij het zien van de hoeveelheid regelzaken. Het complete overzicht schrikt hen af. En versterkt het bestaande gevoel dat ze het niet zelf kunnen.
- Veel geïnterviewde jongeren vinden verandering en nieuwe dingen in eerste instantie een beetje eng.
- De geïnterviewde jongeren en ouders zeggen dat gesprekken met elkaar, binnen het gezin, over regelzaken en verandering vaak (snel) uitlopen op discussie, ruzie en/of frustraties. Ouders geven aan dat het pubergedrag van de jongeren hier vaak de oorzaak van is.
- De geïnterviewde jongeren laten zich vaak leiden door hun omgeving. Hun ouders zijn hierin belangrijk, maar ook school, vrienden of andere naasten spelen hierbij een belangrijke rol. Vaak komen triggers om zich voor te bereiden op de toekomst uit hun omgeving bij de geïnterviewde jongeren.
Onderzoeksmethode
Methode
In totaal zijn 20 jongeren verspreid over 4 locaties geïnterviewd aan de hand van een spel. Er zijn daarnaast 9 online gesprekken met ouders gevoerd, waarvoor zij vooraf een aantal voorbereidende opdrachten moesten uitvoeren.
Periode
Het onderzoek vond plaats in februari 2022.
Uitgevoerd door
Het onderzoek is uitgevoerd door Muzus.
Meer informatie
Voor vragen kan je terecht bij Maura Matekovic: m.matekovic@minaz.nl of Louise Nell: l.nell@minaz.nl.