• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Stappenplan voor toegankelijke websites en apps

Stappenplan voor toegankelijke websites en apps

Digitale inclusie 14 april 2022

Illustratie van iemand die slechtziend is achter een computer.Het kabinet gaat overheidsorganisaties ondersteunen om sneller resultaat te boeken bij het toegankelijk maken van hun websites en apps. Dat schrijft staatssecretaris Van Huffelen (Koninkrijksrelaties en Digitalisering) in een brief aan de Kamer. Daarmee geeft zij uitvoering aan de motie Bisschop, die vroeg om een stappenplan voor digitale toegankelijkheid.

Stappenplan

Het stappenplan ondersteunt overheidsorganisaties en toezichthouders en bestaat uit 4 onderdelen:

1. Kennis over digitale toegankelijkheid vergroten

Niet elke overheidsorganisatie heeft de kennis in huis om toegankelijkheids­beleid te ontwikkelen, of in de rol van opdrachtgever te sturen op verbetering van de toegankelijkheid.

Maatregelen:

  • Kennis, handreikingen en instrumenten delen.
  • Inkoopvoorwaarden voor digitale toegankelijkheid en voorlichting aan ICT-leveranciers.
  • Een regeling waarmee overheden gerichte ondersteuning kunnen krijgen, zoals hulp van een coach en cursussen.
  • Overheden krijgen informatie over veelvoorkomende knelpunten in websites en apps en advies voor een oplossing.  Bijvoorbeeld in formulieren en bij 2-traps authenticatie.

2. Inclusief ontwerpen stimuleren

Als bij de (door)ontwikkeling van websites en apps te weinig rekening is gehouden met digitale toegankelijkheid, kost het veel geld om tekortkomingen achteraf te herstellen. Daarom stimuleert het Kabinet om dit al in de ontwerpfase mee te nemen.

Maatregelen:

  • Meer aandacht voor het NL Design System van Gebruiker Centraal. Dat bevat bouwstenen om de kwaliteit en toegankelijkheid van online informatie en diensten te verbeteren.
  • Ontwerpers, bouwers én bestuurdersdie gaan over digitale dienstverlening in gesprek brengen met gebruikers met een functiebeperking. Zodat duidelijk wordt wat in de praktijk wel en niet werkt.
  • Een toetsingskader inclusieve dienstverlening waarmee overheidsorganisaties beter kunnen beoordelen hoe inclusief hun dienstverlening is.

3. Inzicht vergroten en datakwaliteit verbeteren

Toezichthouders krijgen beter inzicht in de verbetermaatregelen die overheidsorganisaties nemen.

Maatregelen:

  • Stimuleren van overheidsorganisatiesom hun toegankelijkheidsverklaringen actueel te houden. Zij ontvangen bericht als verklaringen niet langer actueel of volledig zijn.
  • Toevoegen van websites en apps zonder verklaring aan het register van toegankelijkheidsverklaringen. Deze websites en apps krijgen status E  (nog geen verklaring gepubliceerd in het register).
  • De invulassistent toegankelijkheidsverklaring krijgt nieuwe functionaliteit, zoals een reminder voor een benodigde updateen informatie over het aantal toegankelijkheidseisen waaraan nog niet is voldaan.

4. Faciliteren van toezichthouders

Zorgen dat toezichthouders hun rol optimaal kunnen vervullen.

Maatregelen:

  • Een dashboard voor toezichthouders, met een overzicht van websites en apps, hun eigenaren, de toegankelijkheidsstatus en of er maatregelen zijn genomen. En daarin een tijdlijn die inzicht geeft welke van de aangekondigde maatregelen daadwerkelijk zijn gerealiseerd.
  • Een handreiking.
  • Centrale ondersteuning aan decentrale en interne toezichthouders.

Aan de slag met digitale toegankelijkheid

  • De Wegwijzer Digitale Toegankelijkheid helpt je op weg met informatie en hulpmiddelen voor je project.
  • Lees dit interview over het NL Design System of bekijk de website van NL Design System.
  • Meer over hoe de invulassistent je kan helpen de toegankelijkheidverklaring in te vullen.
  • Naar de invulassistent.
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerd

  • Digitale toegankelijkheid
  • Digitale inclusie
  • Aanjaagteam helpt gemeenten met digitale toegankelijkheid

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English