• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›“Spreek de taal van de gebruiker”

“Spreek de taal van de gebruiker”

Nieuws 7 september 2016

De website Optimaal Digitaal doet mee aan de “Week van de alfabetisering” met een aantal tips voor duidelijk taalgebruik.


De Stichting Lezen & Schrijven roept ter gelegenheid van Wereldalfabetiseringsdag (8 september) heel Nederland op om activiteiten te organiseren rond taal en scholing. Via duizenden evenementen maken vrijwilligers, scholen, kinderen, bedrijven en organisaties meer mensen bewust van de noodzaak om mensen bij te scholen. Want het probleem is fors: 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en werken met de computer. En daardoor met het begrijpen van informatie. Informatie die nodig is om goed mee te kunnen doen in onze samenleving. Het aantal mensen dat laaggeletterd is, groeit bovendien nog steeds.

Optimaal Digitaal

Het online platform Optimaal Digitaal geeft tips voor het doorbreken van barrières die een hoger digitaal gebruik van de overheidsdienstverlening belemmeren. De tip van deze week: “Gebruik de taal die wordt begrepen door je gebruiker: op je website, in formulieren en correspondentie, en in gesprekken”. Het ontbreken van duidelijke taal vormt één van de top-10 knelpunten in de dienstverlening aan burgers. Het is nodig om jargon te vermijden en eenvoudig Nederlands te schrijven. Dat is nodig om toegankelijk te zijn voor (bijna) alle burgers. Om ‘binnen’ te komen is het daarnaast belangrijk dat je spreekt en schrijft in taal die herkenbaar is voor je bezoeker.

Praktijkvoorbeelden

De praktijkvoorbeelden bij deze tip zijn onder andere van de Belastingdienst (“Ga het gesprek met de eindgebruiker aan”) en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (“Omgevingsloket online: tekst vanuit de leefwereld van de burger”). Daarnaast komen medewerkers aan het woord van de gemeente Zeewolde (“Geen vragen oproepen”) en Dienst Justis (“Inleven in gebruiker”). Voor een wetenschappelijke onderbouwing verwijst de website naar onderzoek van de WRR, Universiteit van Maastricht en GBBO.

Meer informatie

  • Optimaal Digitaal: “Spreek de taal van de gebruiker”
  • Stichting Lezen & Schrijven: Week van de alfabetisering
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English