Veilige online dienstverlening begint bij de vaststelling of de dienst aan de juiste persoon wordt geleverd. Met de regelhulp betrouwbaarheidsniveaus van het ministerie van BZK en RVO bereid je je alvast voor op de komst van de Wet digitale overheid (Wdo). Deze wet ligt nu ter behandeling in de Eerste Kamer.
Burgers en bedrijven gebruiken steeds meer online publieke dienstverlening. De Wdo regelt straks dat Nederlandse burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de (semi-)overheid. Inlogmiddelen als DigiD en eHerkenning spelen daarbij een belangrijke rol. Deze inlogmiddelen zijn beschikbaar op verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe zorg je als publieke dienstverlener dat je het best passende betrouwbaarheidsniveau kiest voor de toegang tot de dienst? De nieuwe regelhulp Betrouwbaarheidsniveaus helpt je bij dit keuzeproces. Ook wanneer je twijfelt of dit wetsvoorstel van toepassing wordt op jouw organisatie of dienst biedt de regelhulp uitkomst.
Risicoanalyse
De regelhulp bied je een verkorte risicoanalyse. Met de regelhulp kijk je daarvoor onder andere naar privacygevoeligheid van de verwerkte persoonsgegevens en de mogelijkheden om eventuele fouten te herstellen. Door alle vragen te doorlopen analyseer je de kenmerken en risico’s van de dienstverlening en krijg je een advies op maat. In het algemeen geldt: hoe groter de risico’s en belangen bij de dienst, hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau moet zijn voor de toegang tot die dienst.
Voorbereid zijn
De vragen in de regelhulp zijn gebaseerd op het wetsvoorstel digitale overheid en de conceptregeling betrouwbaarheidsniveaus. De Eerste Kamer gaat het wetsvoorstel nog behandelen. Je kunt je alvast voorbereiden op de mogelijke komst van deze wet en aan de slag gaan met het bepalen van een passend betrouwbaarheidsniveau voor jouw diensten.
Aan de slag
- Bekijk de regelhulp Betrouwbaarheidsniveaus.
- Meer informatie over toegang tot online dienstverlening.
- Meer over de Wet digitale overheid