• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Rathenau en Rekenkamer over algoritmes

Rathenau en Rekenkamer over algoritmes

AI (Artificiële Intelligentie) 18 mei 2022

Bij veel besluiten van de rijksoverheid wordt gebruik gemaakt van algoritmes. Hierdoor kunnen sommige taken van de overheid automatisch en sneller worden uitgevoerd. Algoritmes zijn nuttig en behulpzaam, maar niet helemaal zonder risico’s.

Zowel het Rathenau Instituut als de Algemene Rekenkamer onderzochten het gebruik van algoritmes.

Gevoel voor ethische vraagstukken en goed informeren

Het Rathenau Instituut onderzoekt (in opdracht van het ministerie van BZK) in het rapport Algoritmes afwegen het gebruik van profilerende algoritmes door uitvoeringsorganisaties. Deze  algoritmes proberen het gedrag van mensen te voorspellen door hen in te delen in groepen. Om te voorkomen dat dit leidt tot beoordeling op basis vooroordelen, pleit Rathenau voor de inzet van adviseurs om kennis van, en het gevoel voor ethische vraagstukken bij de rijksoverheid te vergroten. Bij het goed van informeren van burgers over het gebruik van algoritmes kunnen burgerpanels worden ingezet.

Onderzoek en beoordeling 9 algoritmes

In het rapport Algoritmes getoetst onderzoekt en beoordeelt de Algemene Rekenkamer het gebruik van 9 algoritmes bij evenzovele uitvoeringsorganisaties. Hierbij gebruikt de Rekenkamer het zelf ontwikkelde toetsingskader.  3 van de 9 algoritmes voldoen aan alle basisvereisten. Bij de 6 andere bestaan uiteenlopende risico’s, concludeert de Rekenkamer. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen laat in een reactie op het rapport weten met de betrokken organisaties aan het werk te gaan om de tekortkomingen aan te pakken, om zo uiteindelijk te komen tot ‘verbeterde dienstverlening en beleidsuitvoering’.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English