Het projectteam ENSIA (Eenduidige Normatiek, Single information Audit) nodigt leveranciers van harte uit voor een ISMS leveranciersbijeenkomst op donderdag 8 december 2016 van 14:00 tot 16:30 uur bij ICTU in Den Haag.
Het streven is dat vanaf april 2017 alle Nederlandse gemeenten de verantwoording over hun informatieveiligheid doen volgens het ENSIA-principe. De basis hiervoor is een online zelfevaluatie vragenlijst informatieveiligheid die gemeenten invullen.
Wij constateren dat steeds meer gemeenten een ISMS systeem aanschaffen en deze willen gebruiken om de ENSIA zelfevaluatie vragenlijst intern uit te rollen. Tijdens de ISMS leveranciersbijeenkomst willen wij graag met u in gesprek om te kijken hoe ISMS zich verhoudt tot de ENSIA tool en hoe ze elkaar kunnen versterken.
ENSIA: 1 zelfevaluatie vragenlijst, op 1 moment voor een slimme verantwoording
Met het project ENSIA werken de ministeries van BZK, SZW, I&M en de VNG samen aan het slimmer organiseren van het verantwoordingsstelsel over informatieveiligheid gebaseerd op de BIG voor gemeenten. Dit doen zij door de verantwoording over de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsregistratie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWI) te bundelen en aan te laten sluiten bij de gemeentelijke Planning- en Controlcyclus. Het gemeentebestuur heeft hierdoor meer inzicht in de stand van zaken van de informatieveiligheid, kan beter sturen op informatieveiligheid en er verantwoording over afleggen aan de gemeenteraad.
Aanmelden en meer informatie
U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomst via ensia@ictu.nl.