De Wet open overheid (Woo) regelt welke overheidsinformatie openbaar is en hoe iemand die kan aanvragen. Door de Woo moet duidelijker worden wat de overheid doet en waarom. Meer openheid is bij het merendeel van de bevolking goed voor het vertrouwen. Maar hoe houd je het behandelen van Woo-verzoeken behapbaar? De Open State Foundation en expertisecentrum SPOON geven tips.
Praktische tips
- Maak de contactgegevens van de Woo-contactpersoon makkelijk vindbaar. Zorg dat er een direct mailadres of telefoonnummer is.
- Zet elk Woo-besluit met de openbaar gemaakte documenten op de website. Laten zien wat al openbaar is gemaakt, voorkomt extra werk.
- Nodig journalisten en organisaties uit voor bijpraatsessies. Zo weet je direct welke vragen er spelen en kun je die al informeel beantwoorden.
- Zorg voor veel betere vindbaarheid van informatie. Maak bijvoorbeeld bouwtekeningen, bestemmingsplannen, verkeersveiligheidsplannen en vergunningstrajecten makkelijk vindbaar.
- Maak veel meer informatie actief openbaar. Kies voor een structureel open houding.
Op de website van IBestuur staan nog 5 extra tips om het aantal Woo-verzoeken te beperken en snel af te handelen.
Hulpmiddelen
De Rijksoverheid maakte een handige publieksbrochure en video-animatie die meer uitleg geeft aan burgers hoe zij een Woo-verzoek kunnen indienen. Daarnaast is er een communicatietoolkit #deWooDatZitZo. Deze is handig voor communicatieprofessionals binnen de Rijksoverheid, gemeenten en alle andere overheidsinstellingen in Nederland.