Voor inwoners uit Noord-Nederland is het platform De Digitale Academie opgezet. Hier komen alle opleidingen rondom digitale vaardigheden samen, zowel digitaal als fysiek. Dit platform heeft een onderzoek opgezet onder digitaal kwetsbaren in de arbeidsmarktregio Groningen.
Resultaten
Dit verkennende onderzoek is uitgevoerd door Arnout Ponsioen, werkzaam bij het Lectoraat Digitale Transformatie van de Hanzehogeschool Groningen en is afgestemd met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Enkele opvallende resultaten zijn:
- De groep digitaal kwetsbaren is heel divers. Naast ouderen ook jongeren, laaggeletterden, inwoners met een migratieachtergrond, fysieke/mentale beperking en afzijdige burgers.
- Toegang tot internet verloopt vaak uitsluitend via een mobiele telefoon dat beperkend is in het gebruik.
- Er is geen intrinsieke motivatie om digitaal vaardiger te willen worden, maar wordt vooral gedreven door de wens om kortetermijnvoordelen te behalen op andere terreinen (financieel, spullen, etc.).
- Hulpstructuren (digitale mantelzorg, bibliotheek, welzijnsorganisaties, woningcorporaties, winkels, etc.) zijn cruciaal voor inwoners die niet kunnen of willen leren.
- Het benutten van de beschikbare hulpstructuur en leeraanbod wordt beperkt door o.a. schaamte over eigen onkunde, de ander niet tot last willen zijn, geen sociaal netwerk hebben, zorgen over de privacy en het onvoldoende zicht hebben op het aanbod om te leren en geholpen te worden.
- Het ontwikkelen van digitale vaardigheden doen ze bij voorkeur informeel, dichtbij, in een fysieke setting, met vertrouwde gezichten, in eigen taal en tempo.
Een uitgebreide onderzoeksrapportage is te vinden op de site van de Digitale Academie Noord-Nederland. Lees je liever een samenvatting? Bekijk dan een visualisatie van de belangrijkste resultaten of een visualisatie van de belangrijkste adviezen.
Doelen Werkagenda
Het vergroten van digitale vaardigheden is een belangrijk speerpunt in de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren. De provincie Groningen brengt het belang van digitalisering actief onder de aandacht. De Digitale Academie Noord-Nederland voert tot medio 2024 de bewustwordingscampagne gericht op ‘professionals en vrijwilligers met toegang tot digitaal kwetsbare groepen’. Ook is het de ambitie van de Groningse Digital Literacy Coalition om in 2025 de meest digitaal geletterde stad en provincie van Nederland te zijn.
De Digitale Academie Noord-Nederland is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen, waarin zij samenwerkt met Biblionet Groningen, Noorderpoort en de Rijksuniversiteit Groningen om de digitale vaardigheden van alle inwoners van Noord-Nederland te verbeteren.