Nederland hoort bij de tien best presterende Europese landen als het gaat over de digitale overheid. Dat blijkt uit de eGovernment Benchmark 2019, een studie in opdracht van de Europese Commissie. Nederland scoort onder andere goed op online beschikbaarheid van diensten en goede werking daarvan op mobiele telefoons en tablets.
Uit de analyse van ruim 10.000 overheidswebsites door heel Europa (gemeten in 2018) blijkt dat steeds meer diensten in het publieke domein online beschikbaar worden. Daarnaast blijken Europese overheden steeds beter in staat om gebruikers te voorzien van betrouwbare digitale diensten. Voorbeelden zijn de start van een bedrijf, registratie van een geboren kind, aanvraag van een uitkering en aanmelding voor een studie.
Beschikbaarheid bouwstenen
De top 10 bestaat uit Malta, gevolgd door Estland, Oostenrijk, Letland, Litouwen, Finland, Denemarken en Portugal, met Nederland en Noorwegen op een gedeelde negende plaats.Daarmee is Nederland ten opzichte van een jaar eerder een plek gedaald. Nederlandse overheidswebsites scoren traditioneel goed op de online beschikbaarheid van diensten en de goede werking van online diensten op mobiele telefoons en tablets. Daarnaast blinkt Nederland uit in het aanbieden van diensten aan buitenlandse studenten en ondernemers. De Nederlandse digitale bouwstenen zijn over de hele breedte goed beschikbaar. Deze komen bijvoorbeeld van pas wanneer iemand zijn baan verliest. Werkzoekenden kunnen DigiD gebruiken en documenten online uploaden. Formulieren zijn vooraf ingevuld met informatie die eerder zijn verstrekt en er komen notificaties via de Berichtenbox van MijnOverheid. Verbeterpunt is dat Nederlandse overheidswebsites transparanter kunnen zijn over hoe en wanneer een online dienst wordt geleverd.