• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Nederland negende in Europese eGovernment Benchmark

Nederland negende in Europese eGovernment Benchmark

Dienstverlening aan burgers en ondernemers 23 oktober 2019

Nederland hoort bij de tien best presterende Europese landen als het gaat over de digitale overheid. Dat blijkt uit de eGovernment Benchmark 2019, een studie in opdracht van de Europese Commissie. Nederland scoort onder andere goed op online beschikbaarheid van diensten en  goede werking daarvan op mobiele telefoons en tablets.

Uit de analyse van ruim 10.000 overheidswebsites door heel Europa (gemeten in 2018) blijkt dat steeds meer diensten in het publieke domein online beschikbaar worden. Daarnaast blijken Europese overheden steeds beter in staat om gebruikers te voorzien van betrouwbare digitale diensten. Voorbeelden zijn de start van een bedrijf, registratie van een geboren kind, aanvraag van een uitkering en aanmelding voor een studie.

Beschikbaarheid bouwstenen

De top 10 bestaat uit Malta, gevolgd door Estland, Oostenrijk, Letland, Litouwen, Finland, Denemarken en Portugal, met Nederland en Noorwegen op een gedeelde negende plaats.Daarmee is Nederland ten opzichte van een jaar eerder een plek gedaald. Nederlandse overheidswebsites scoren traditioneel goed op de online beschikbaarheid van diensten en de goede werking van online diensten op mobiele telefoons en tablets. Daarnaast blinkt Nederland uit in het aanbieden van diensten aan buitenlandse studenten en ondernemers. De Nederlandse digitale bouwstenen zijn over de hele breedte goed beschikbaar. Deze komen bijvoorbeeld van pas wanneer iemand zijn baan verliest. Werkzoekenden kunnen DigiD gebruiken en documenten online uploaden. Formulieren zijn vooraf ingevuld met informatie die eerder zijn verstrekt en er komen notificaties via de Berichtenbox van MijnOverheid. Verbeterpunt is dat Nederlandse overheidswebsites transparanter kunnen zijn over hoe en wanneer een online dienst wordt geleverd.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • De gebruikersreis in beeld
  • Berichtgeving EU en rapport eGovernment Benchmark

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English