Eindeloos spelen, continue notificaties en tijdelijke evenementen… Houden games ons langer bezig dan gezond is? En: kunnen games ook helpen gezonder te worden? Een multidisciplinair onderzoek van het Trimbos Instituut en de universiteiten Leiden en Eindhoven geeft antwoord op deze vragen.
Behavioral design
Het ontwerp van games kan het gedrag van de gamer sturen: we noemen dit ‘behavioral design’. Soms is dat heel zichtbaar: zoals een evenement in de game die je niet kan missen. Soms is de sturing onzichtbaar; bijvoorbeeld algoritmes die gamers indelen in groepen. Sommige games frustreren de gamer bewust om een aankoop te stimuleren, terwijl andere games positief gedrag juist aanmoedigen.
Ethisch en verantwoord ontwerp
Maar wie bepaalt eigenlijk de grenzen van deze beïnvloeding? In het onderzoek wordt duidelijk dat verdienmodellen een centrale rol spelen in het gameontwerp. De bescherming van kinderrechten en de bescherming van de mentale, sociale en lichamelijke gezondheid van gamers staan soms onder druk.
Transparantie en gezond ontwerp
De rapportage biedt aanknopingspunten voor beleidsmakers en onderzoekers. Er worden concrete suggesties voor beleid gedaan. De rode draad is dat er meer duidelijkheid moet komen over gedragsbeïnvloeding in games en wat de grenzen hierbij zijn. Ten tweede kan positief, verantwoord ontwerp van games verder worden aangemoedigd.
Meer over het project
Meer lezen
- Nieuwsbericht bij het Trimbos Instituut: “Op weg naar ethisch verantwoord ontwerp van games“
- Meer over het onderzoek: (Engels) Behavioral design in video games: A roadmap for ethical and responsible games that contribute to long-term consumer health and well-being.