
Aan het platform ‘Optimaal Digitaal’ is de 100ste tip toegevoegd. Het is er een in de categorie “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend…”, nl: “Gebruik Optimaal Digitaal”.
Optimaal Digitaal wil belemmeringen doorbreken die digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven in de weg staan’. Sinds februari 2016 is het platform in de lucht. Het helpt overheidsprofessionals die zich inzetten voor een optimale digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven. Hoe? Het platform staat boordevol praktische tips van verschillende organisaties waarmee je direct aan de slag kunt. De tips en voorbeelden hebben betrekking op het wegnemen van belemmeringen die burgers en bedrijven ervaren als ze zakendoen met de overheid.
Wetenschappelijk onderzoek
Door middel van (wetenschappelijk) onderzoek zijn deze belemmeringen in kaart gebracht. En er is ook naar gekeken hoe deze (generieke) belemmeringen in het digitale proces weggenomen kunnen worden. De wensen, ervaringen en handelingen van burgers en bedrijven stonden hierbij centraal. De oplossingen komen uit de praktijk. Door het delen van deze kennis kunnen andere organisaties er hun voordeel mee doen. En verbetert uiteindelijk de online dienstverlening aan burgers en bedrijven.
Klant centraal
Optimale digitale dienstverlening start met het centraal zetten van de klant. Niet uitgaan van de eigen organisatiestructuur of de bestaande ICT-middelen maar beginnen bij de klant. Veel overheidsorganisaties kijken nog steeds teveel naar binnen. Hoe is het intern geregeld? Wie is verantwoordelijk voor welke stap? Waar kan ik het proces intern optimaliseren? Terwijl de vraag ‘wie is je klant en wat verwacht hij of zij van je?’ veel belangrijker is. Als je deze vraag kunt beantwoorden heb je de basis gelegd om ‘van buiten naar binnen’ te denken. Het uitgangpunt is dus niet informatie aanbieden omdat het kan maar omdat het je klant helpt. Optimaal Digitaal helpt in dit proces van omdenken
Digitale kaartjes
De website is overzichtelijk opgezet en handig in gebruik. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op thema’s als ‘hoe overtuig ik mijn bestuurder?’ of ‘hoe weet ik wat mijn klant wil?’. Zoeken kan ook op vragen die spelen binnen een organisatie. De basis van Optimaal Digitaal bestaat uit ‘digitale kaartjes’. Een digitaal kaartje bevat naast de tip:
- Goede voorbeelden (vaak met citaten)
- Een uitleg waarom het werkt
- Onderbouwing met resultaten uit relevante onderzoeken
- Nuttige links naar kennis elders.
Het online platform Optimaal Digitaal is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Economische Zaken. Het project wordt uitgevoerd door ICTU. Voor meer informatie en voor het inzien van alle tips ga je naar optimaaldigitaal.nl. Heb je een goed voorbeeld om te delen met andere organisaties? Meldt het dan via het webformulier op Optimaal Digitaal. De redactie is ook heel benieuwd welke tips er door gebruikers al in de praktijk zijn gebracht. Dit kan worden doorgegeven aan redactie@digitaleoverheid.nl.