Digitale dienstverlening neemt een grote vlucht. In het overheidsbrede programma ‘Digitaal 2017’ werken de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische Zaken (EZ) nauw samen met overheidsorganisaties om zoveel mogelijk diensten aan burgers en ondernemers via een digitaal kanaal aan te bieden. Om de staat van de digitale dienstverlening in beeld te brengen, is voor het vierde jaar op rij de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven van de medeoverheden en Rijksorganisaties onderzocht.
Resultaten onderzoek
- De gemiddelde digitale beschikbaarheid van de gehele overheid is 90% in 2017 tegenover 88% in 2016.
- De gemiddelde digitale beschikbaarheid van de medeoverheden is 83% in 2017 vergeleken met 80% in 2016.
- De gemiddelde digitale beschikbaarheid van de Rijksorganisaties is 97% in 2017. Dit is één procentpunt hoger dan de gemiddelde score in 2016.
- De gemiddelde digitale volwassenheid van de hele overheid is 75% in 2017. Dit is een stijging van 17%-punt ten opzichte van de eerste meting in 2014.
Alle resultaten zijn gebundeld in drie documenten; Meting Aanbod Overheid Digitale Dienstverlening 2017, Bijlage A Medeoverheden en Bijlage B Rijksorganisaties.