• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Met Zoek en Vind makkelijk digitale bronnen doorzoeken

Met Zoek en Vind makkelijk digitale bronnen doorzoeken

Open overheid 5 augustus 2022

een telefoon en tablets op de voorgrond, op de achtergrond een open raamHet verzamelen van informatie voor bijvoorbeeld een Woo-verzoek is niet altijd een gemakkelijk klusje. Veel digitale overheidsinformatie staat verspreid over verschillende documentmanagementsystemen (DMS), netwerkschijven of e-mailboxen. Doc-Direkt weet raad en komt met ‘Zoek en Vind’. Hiermee kun je deze informatie makkelijk en snel terugvinden.

Hoe werkt het?

Zoek en Vind is een applicatie die in verschillende digitale bronnen grote hoeveelheden data doorzoekt, op zoek naar specifieke informatie. Zo vind je deze informatie met één zoekopdracht tegelijkertijd in alle aangesloten informatiedomeinen. Zoals DMS’en, oude postregistratiesystemen, netwerkschijven, websites en e-mailboxen, en het e-Depot van het Nationaal Archief.

Naast rijksorganisaties kunnen ook uitvoeringsorganisaties en decentrale overheden Zoek en Vind gebruiken. Net als bij de kerndepartementen zal altijd onderzocht moeten worden of bepaalde bronnen kunnen worden aangesloten op Zoek en Vind.

Specifieke functies binnen Zoek en Vind

Binnen Zoek en Vind bestaan ook 5 specifieke toepassingen die bijvoorbeeld voorkomen dat gevoelige informatie op de verkeerde plek terechtkomt. Of die ervoor zorgen dat je verouderde informatie veilig, duurzaam en toegankelijk kan opslaan en doorzoeken. Deze functies staan uitgelegd op de factsheet Zoek en Vind, opgesteld door onder andere het RDDI. Daar lees je ook meer over verdere toepassing en levering van de applicatie.

Actieplan Open op Orde

Zoek en Vind komt voort uit het Generieke Actieplan Open op Orde waarmee de overheid de informatiehuishouding wil verbeteren en transparanter wil maken. Eind juli stuurde staatssecretaris van Huffelen de geactualiseerde actieplannen Open op Orde van alle ministeries (plus nulmetingen) met een Kamerbrief naar de Tweede Kamer. Dit in reactie op Kamervragen over de informatiehuishouding bij ministeries. Een geactualiseerde versie van het Generieke Actieplan staat gepland voor later dit jaar.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerd

  • Hoe staat het met de Wet open overheid?
  • Actieplan Open op Orde gelanceerd
  • Wet open overheid

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English