Staatssecretaris Raymond Knops meldt dat er een nieuw centraal meldpunt voor fouten in overheidsregistraties komt. Daar kunnen burgers incorrecte gegevens melden, zoals onterechte overlijdensverklaringen. Het nieuwe meldpunt gaat naar verwachting begin 2021 van start.
Onjuiste data
Data uit de basisregistratie wordt automatisch doorgegeven aan vele systemen. Wanneer er een fout in de data zit blijkt rechtzetten vaak moeilijk, en dit kan grote gevolgen hebben. Zo werd een Rotterdammer door een fout van de gemeente als overleden geregistreerd. Vervolgens raakte hij zijn verzekeringen, paspoort, rijbewijs en pensioen kwijt.
Opstarten
Staatssecretaris Raymond Knops heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens opdracht gegeven om het meldpunt op te zetten in samenwerking met de beheerders van de basisregistraties. Knops: “Bij het opzetten van het meldpunt betrek ik nadrukkelijk de ervaringen en verwachtingen van burgers en de ervaringen die zijn opgedaan met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude”.