• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Meer digitale geletterdheid op scholen

Meer digitale geletterdheid op scholen

Digitale inclusie 9 augustus 2021

Basisscholen en middelbare scholen hebben zich in coronatijd positief ontwikkeld in digitale geletterdheid. Tegelijkertijd nam de ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen toe. Dat zijn enkele conclusies van het Praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid van het SLO (het landelijk expertisecentrum voor het curriculum).

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid omvat alle vaardigheden die je nodig hebt om je in de digitale samenleving staande te houden en jezelf te ontwikkelen. Van informatievaardigheden, tot je veilig kunnen bewegen op internet. en van computational thinking en programmeren tot mediawijsheid en ict-basisvaardigheden. (Bron: mediawijsheid.nl).

Ontwikkeling tijdens corona

Tijdens de lockdowns moesten leerkrachten en leerlingen veelal overschakelen op digitaal onderwijs. Onderzoekers hebben de invloed  op digitale vaardigheden onderzocht. Zij kwamen tot een aantal inzichten en aanbevelingen over digitale geletterdheid in de coronaperiode. Waaronder deze:

  • Leerlingen hebben zich digitaal ontwikkeld, maar bezitten nog onvoldoende ict-basisvaardigheden.
  • Goede afspraken blijven belangrijk voor contact en mediawijsheid online.
  • Digitale vaardigheid bij leraren is vergroot, het zelfvertrouwen ook.
  • Het verschil aan digitale vaardigheden tussen leerlingen vergrootte tijdens corona de ongelijkheid. Zie het kader.

Ongelijkheid en leerachterstanden

Leerlingen met onvoldoende ict-vaardigheden hebben moeite met vinden en openen van bestanden, het opslaan en verzenden van gemaakte opdrachten en het maken van documenten en presentaties. Voor hen werd het leren tijdens de lockdown dubbel bemoeilijkt: leerlingen misten de fysieke lessituatie én ze ondervonden problemen bij het uitvoeren van thuisopdrachten. Dit had leerachterstanden tot gevolg en het vergrootte de ongelijkheid tussen leerlingen.

Aan de slag met digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid wordt zo goed als zeker een vast onderdeel van het curriculum, meldt SLO. De komende jaren gaat SLO kerndoelen voor digitale geletterdheid ontwikkelen samen met leraren, vakdidactici, scholen en onderwijsorganisaties. Kennisnet (werkt aan professionele inzet van ICT in het onderwijs) bracht onlangs het Handboek Digitale Geletterdheid: van visie naar praktijk uit, zodat scholen alvast aan de slag kunnen.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Digitale inclusie
  • Jongeren krijgen hulp bij digitale overheidszaken
  • Jongeren niet zo digitaal vaardig als men denkt
  • 'Doe je digiding!' vergroot digitale zelfstandigheid jongeren
  • Kinderminister Luca Ripolli: “Ik wil de jeugd kennis laten maken met digitale tools”

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English