De ‘GemeentePioniers’ zijn op zoek naar best practices op het gebied van digitale dienstverlening.
Ze trekken Nederland door op zoek naar gemeenten met innovatieve en inspirerende dienstverlening. Hoe weten gemeenten de burger te verrassen, te bedienen en snel te helpen? De twee gemeenten met de meest ‘vernieuwende, innovatieve en verrassende online dienstverlening’ belonen de GemeentePioniers in februari met een award.
Een goed voorbeeld
Een goed voorbeeld is de gemeente Waddinxveen. Bewoners met een vraag kunnen de gemeente een bericht sturen via WhatsApp. Na een succesvolle proefperiode heeft Waddinxveen WhatsApp als vaste contactmogelijkheid ingesteld. Initiatiefnemer Sjors Huisman: “We zijn begonnen met één mobieltje, dat was de enige investering die we hebben gedaan. Die werd neergelegd bij het telefonisch loket. Terecht zeiden de medewerkers van het servicecentrum dat de telefoon niet zo handig was vanwege tikfouten. Inmiddels hebben we een desktop applicatie waarop de appjes binnenkomen.” Uit de enquête kwam naar voren dat 84% van de gebruikers WhatsApp nog een keer zou gebruiken om de gemeente een vraag te stellen.
Inschrijven
Een gemeente nomineren, een praktijkvoorbeeld aanleveren of je inschrijven voor een bezoek van de GemeentePioniers kan via www.gemeentepioniers.nl.
Optimaal digitaal
Onder het mom ‘goed voorbeeld doet volgen’ zijn allerlei best practices verzameld en gepubliceerd op het platform Optimaal Digitaal. Op dit platform vinden overheidsorganisaties allerlei tips om hun digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren.