Dit najaar is de meerjarige campagne ‘Laat je niet interneppen’ van start gegaan. Een samenwerking tussen de ministeries van BZK en J&V om mensen te helpen online misleiding te herkennen en te voorkomen. De boodschap: check goed de afzender van online berichten, en klik of swipe bij twijfel weg.
Social Engineering
Binnen de campagne staat de zogenaamde internepper centraal; iemand die betrouwbaar probeert over te komen en zich voordoet als een bekende of een instantie, maar met slechte bedoelingen. Een internepper doet aan Social Engineering. Dat is een methode die criminelen gebruiken om mensen psychologisch te manipuleren om bepaalde acties uit te voeren of vertrouwelijke informatie te geven. Vaak met het doel om mensen geld of data afhandig te maken. Denk bijvoorbeeld aan een telefoontje, zogenaamd van een medewerker van een computerbedrijf, die zegt dat je problemen hebt met je computer en je vraagt bepaalde (schadelijke) software te installeren om de problemen op te lossen.
Op veiliginternetten.nl vind je meer voorbeelden van Social Engineering, zoals nepmails en hulpvraagfraude. Je vindt er ook tips om het zelf te herkennen en te weten wat je vervolgens kan doen.
Informeer ook jouw doelgroep
Met een speciale toolkit kan jouw organisatie bijdragen en de boodschap van de campagne verder brengen. De informatiematerialen zijn gratis en rechtenvrij te gebruiken op websites, sociale media, nieuwsbrieven en andere communicatiekanalen, alleen voor niet-commerciële doeleinden. De online video’s zijn beschikbaar tot 25 oktober 2024. En voor gemeenten zijn ook (Digital) Out of Home-materialen (advertentieborden, analoog en digitaal) op aanvraag beschikbaar.