• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Kan AI mensen met minder digivaardigheden helpen?

Kan AI mensen met minder digivaardigheden helpen?

Digitale inclusie 14 april 2022

man achter computerschermKunstmatige­ intelligentie kan uitkomst bieden om mensen met minder digitale vaardigheden online sneller en beter te helpen en door te verwijzen. Dat is een conclusie van experimenten van ‘Tel mee met Taal’. Daarvoor is nog wel verder onderzoek nodig. De experimenten leverden ook de nodige inzichten op in de behoeften van minder digivaardigen online.

Ervaringsdeskundigen en experts

De overheid werkt aan digitaal inclusieve dienstverlening: voor iedereen begrijpelijke communicatie die is gericht op snelle en efficiënte hulp. Dus ook voor mensen die niet zo digitaal vaardig zijn. Met ‘Tel Mee Met Taal Experimenten’ is gekeken hoe kunstmatige intelligentie (AI) daarbij kan helpen. Dat gebeurde samen met ervaringsdeskundigen en experts. Samen keken zij bijvoorbeeld naar de ethische en privacy-vraagstukken.

Geïntegreerd online en fysiek hulpaanbod

De publicatie doet suggesties voor vervolgonderzoek waarmee AI succesvol kan zijn in online hulp en doorverwijzing. Dat moet zich bijvoorbeeld richten op integratie van online en fysiek hulpaanbod. Bijvoorbeeld samen met de Informatiepunten Digitale Overheid.

Verbeterpunten voor websites

Belangrijke rol voor AI is het herkennen van minder digitaal vaardigen. Het experiment leverde inzicht in gedrag op, én een aantal verbeterpunten op om websites beter te laten werken. Bijvoorbeeld wanneer mensen op de website zijn:

  • Minder gelaagdheid door pop­ups, informatie in popups wordt vaak gemist.
  • Minder stappen om het doel te komen, teveel stappen werkt ontmoedigend.
  • Meer duidelijkheid over wat wel/geen knoppen zijn, mensen klikken vaak op afbeeldingen omdat ze denken dat dat een knop is.
  • Makkelijke taal; veel beeld en korte zinnen.

Daarnaast bevat het rapport ‘Tel mee met taal experimenten 2020-2022’ verbeterpunten die het makkelijker maken naar de webpagina gaan, en deze te verlaten (pag 67).

Over het project

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Alliantie Digitaal Samenleven voerde het project uit, het ministerie van OCW verstrekte subsidie.

Meer informatie?

  • In dit interview lees je meer over de Informatiepunten digitale overheid.
  • Bekijk ons dossier over digitale inclusie.
  • Het programma Gebruiker Centraal heeft veel informatie en instrumenten om de gebruiker centraal te zetten bij digitale dienstverlening.
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Lees het rapport 'Tel Mee Met Taal Experimenten 2020-2022'
  • Ga naar de Alliantie Digitaal Samenleven

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English