• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Innovatie Barometer Overheid 2021 gepresenteerd

Innovatie Barometer Overheid 2021 gepresenteerd

Innovatie 12 november 2021

Het zijn de medewerkers die de innovatiekracht van hun overheidsorganisatie bepalen. Dat blijkt uit onderzoek naar innovaties in Nederlandse overheidsorganisaties.

Medewerkers zijn de cruciale factor voor geslaagde vernieuwing bij overheidsorganisaties. Het initiatief voor innovaties komt veelal bij hen vandaan. Medewerkers beschikken over de benodigde kennis of halen die naar binnen via hun netwerken, zo wordt duidelijk uit de Innovatie Barometer Overheid 2021. Daarin is te lezen dat 86% van alle deelnemende overheidsorganisaties in 2019 en 2020 één of meerdere innovaties implementeerde.

Grote toegevoegde waarde

“Innovaties in Nederlandse overheidsorganisaties leiden in 60 tot 65% van de gevallen tot betere dienstverlening én meer efficiency. Innoveren is dus van grote toegevoegde waarde. De Innovatie Barometer biedt praktische aanknopingspunten om het innovatief vermogen van overheidsorganisaties te versterken”, aldus Marieke van Wallenburg, directeur-generaal Overheidsorganisatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Van Wallenburg onderstreept het grote belang van innovatie: “Innoveren draagt bij aan het lerend vermogen van organisaties, leidt tot publieke waarde, het geeft energie aan medewerkers en stimuleert hun bevlogenheid. Dat is wat we nodig hebben binnen overheidsorganisaties!”

In het rapport wordt uitgebreid ingegaan op de innovaties die door Nederlandse overheidsorganisaties werden geïmplementeerd. Daaruit blijkt dat overheidsorganisaties veelvuldig innoveren en over een breed spectrum: vaak wordt de vernieuwing van producten, diensten, processen en/of de interactie met burgers gecombineerd. Een voorbeeld is het huishoudboekje van de gemeente Utrecht, een voorziening waarmee inwoners op vrijwillige basis meer financiële stabiliteit krijgen.

Meer weten?

  • Artikel op rijksoverheid.nl: Innovatie Barometer Overheid 2021: ‘Medewerkers bepalen de innovatiekracht van hun overheidsorganisatie’;
  • Download de Innovatie Barometer Overheid 2021 als rapport;
  • De resultaten van de Innovatie Barometer 2021 worden toegelicht tijdens een webinar op 16 december om 15.30 uur. Aanmelden kan op de website van Internetspiegel.
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English