• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›ICT is dienstverlening

ICT is dienstverlening

Optimaal digitaal 21 oktober 2016

De relatief kleine gemeente Pijnacker-Nootdorp (ongeveer 52.000 inwoners) loopt mee in de voorhoede als het gaat om digitale dienstverlening.

Hoe komt dat? En hoe kijkt de gemeente aan tegen de ICT-dienstverlening van overheidsorganisaties in het algemeen? Antwoord op deze én meer vragen zijn te lezen in het artikel ‘Goede dienstverlening betekent werk maken van digitalisering.’

Fusie

De fusie tussen Pijnacker en Nootdorp in 2006 was de aanleiding voor het stellen van de vraag: hoe zorgen we voor excellente dienstverlening? Deze vraag vult de gefuseerde gemeente in door te luisteren naar inwoners, ondernemers en de rijksoverheid. Bernard Minderhoud, wethouder van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, vertelt: “Elke vier jaar kijken we via audits of doelen daadwerkelijk bereikt worden. Zo niet, dan sturen we bij. Zo kwamen we in 2008 onvermijdelijk bij de keuze voor digitalisering terecht. In dat jaar bleek uit onderzoek dat het contact met de burgers nog voornamelijk via de telefoon verliep, terwijl op papier het ideaal click-call-face gold. Voor ons een signaal om scherp voor digitalisering te kiezen en mee te gaan in de voorhoede.”

Onderzoek

Een succesverhaal. Zo blijkt ook uit recent onderzoek van Deloitte. In het onderzoek naar digitale dienstverlening bij overheidsorganisaties staat de gemeente Pijnacker-Nootdorp op een zestiende plek. Deze plek werd behaald met een ‘praktische en tegelijk stevige aanpak.’ Een mix van denken, doen, luisteren en samenwerken. “We hebben daarbij veel gehad aan Massaal Digitaal, een gezamenlijk initiatief van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken, met als doel om de digitale informatieuitwisseling tussen burgers, bedrijven en overheid te optimaliseren,” aldus projectleider Jeffrey Mangal.

Weinig ICT-budget is geen excuus

Minderhoud pleit voor meer ICT-budget. Hij is van mening dat ICT bij overheden niet op dezelfde hoogte staat als bijvoorbeeld Zorg, Financiën en Dienstverlening. Onterecht volgens Minderhoud. “ICT is dienstverlening! Het is de smeerolie van je bedrijfsvoering en de communicatie met je inwoners. Die inwoner vindt het allang normaal dat je 24/7 kunt tanken, een pasje voor de bus hebt en alles vanachter je pc in huis kunt halen.” Volgens Minderhoud betekent goede dienstverlening dat je goed gebruik maakt van digitalisering. “Weinig ICT-budget is geen excuus. Sterker: dat klopt niet. Want ICT ís dienstverlening en de budgetten voor dienstverlening zijn ruim.”

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Artikel gemeente Pijnacker-Nootdorp op iBestuur
  • Interview Hans Schreuder, gemeente Pijnacker-Nootdorp

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English