• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Helft contact burgers-overheid digitaal

Helft contact burgers-overheid digitaal

contact 6 december 2016

Jaarlijks hebben Nederlanders ongeveer 390 miljoen keer contact met de overheid. Meer dan 50 procent van die contacten (ongeveer 200 miljoen) verliep in 2016 via een digitaal kanaal.

Contact burgers met overheid

Dat betekent dat individuele personen jaarlijks zo’n 30 keer per jaar zaken regelen met diverse overheidspartijen. In 15 gevallen doen ze dat op digitale wijze. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van BZK, uitgevoerd door I&O Research. In dit onderzoek is via een steekproef onder meer is gekeken naar het totaal aantal digitale contacten tussen burgers en de overheid.

  • Een derde van de burgers die digitaal contact met de overheid hadden, geeft aan dat volledig digitaal contact ‘goed mogelijk’ voor ze is.
  • Drie op de tien (29 procent) geven zelfs aan dat het hun voorkeur heeft en bovendien makkelijk afgaat.
  • Van de groep mensen die nog geen digitaal contact met de overheid hebben gehad, geeft daarnaast driekwart aan dat zij van de dienstverlening gebruik kunnen maken als deze volledig digitaal wordt aangeboden.

Waardering van de overheidsdienstverlening scoort voldoende

Burgers beoordelen individuele overheidsorganisaties met wie zij zaken regelen gemiddeld met een 7,1. Zij geven datzelfde waarderingscijfer ook aan de keten van overheidsorganisaties die tezamen verantwoordelijk zijn voor diensten die worden aangeboden of afgenomen.

Aanbod digitale dienstverlening op orde

Het peil van de digitale overheidsdienstverlening is goed. 88% van de meest gebruikte overheidsproducten is inmiddels digitaal beschikbaar. Van de meest gebruikte producten van de grote uitvoeringsorganisaties die op het hele land zijn gericht, zoals de Belastingdienst, UWV, SVB, RVO en DUO, is 99% digitaal beschikbaar. Burgers krijgen daardoor steeds meer mogelijkheden om een digitaal kanaal te kiezen om zo gemakkelijk en veilig zaken met de overheid te regelen.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Rapport (digitale) contacten met de overheid

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English