• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Gemeenten moeten digitale diensten vertalen

Gemeenten moeten digitale diensten vertalen

Internationale toegang 6 september 2018

Beschikbare online procedures en diensten moeten door gemeenten voor alle eigen burgers en ondernemers naar minstens één andere officiële Europese taal vertaald worden. Brussel geeft de gemeenten daarvoor vier jaar de tijd.

Doel

Doel van de operatie is de procedures en diensten toegankelijk te maken voor burgers en ondernemers van andere EU-lidstaten. Naar verwachting gaan de Europese wetgevers, de Raad en het Europees Parlement deze maand nog formeel akkoord met het voorstel.

Webcare

Voor veel gemeenten heeft de maatregel veel impact, vooral voor hen die onlineprocedures nog niet voor niet-Nederlandstaligen toegankelijk hebben gemaakt. Gemeenten en andere centrale en decentrale overheidsorganisaties moeten niet alleen hun websites aanpassen, maar aan de achterkant ook een webcare traject bieden. Het gaat om belangrijke life events, het aanvragen van pensioen, het registreren van een auto, het aanvragen van een paspoort, diploma erkenning en het aanvragen van studiefinanciering.

Onderzoek impact

Gemeenten hebben de verplichting om een aantal diensten digitaal aan te bieden maar niet alle diensten zijn gedigitaliseerd. Wat gemeenten precies moeten aanbieden en welke impact dat heeft, maakt deel uit van een impactanalyse door ICTU. ICTU brengt in kaart wat de gevolgen van invoering van de verordening zijn, in opdracht van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en Klimaat. Naast deze opdrachtgevers zijn onder andere ook VNG, diverse uitvoeringsorganisaties, het Ondernemersplein, Rijksoverheid.nl en Samenwerkende Catalogi betrokken.

Meer verplichtingen

Veel overheidsorganisaties die diensten aan burgers en ondernemers leveren, worden geraakt door deze verordening. In Nederland is de informatievoorziening aan burgers en ondernemers al gedeeltelijk vertaald en een aantal procedures is nu al online beschikbaar. De ondernemersorganisatie VNO/NCW vindt dat er meer verplichtingen in het voorstel moeten staan. De verwachting is dat eenvoudiger online procedures voor het Europese bedrijfsleven jaarlijks zeker 11 miljard euro aan lastenverlichting oplevert. Europese burgers besparen 13 miljoen per jaar schat de Europese Commissie, doordat ze straks digitaal geboortecertificaten, of uitkeringen kunnen aanvragen.

Kosten

Met eenvoudiger procedures voor het bedrijfsleven kan het Nederlandse kabinet goed leven. Eenvoudigere procedures voor burgers ziet het kabinet geen grote meerwaarde vanwege de geringe meeropbrengst en de investeringen. Zo worden bijstandsuitkeringen in Nederland in 388 gemeenten decentraal uitgevoerd en dat moet in minimaal een andere officiële EU-taal worden aangeboden door alle gemeenten en lang niet alle gemeenten hebben een website in bijvoorbeeld het Engels. Nederland heeft zich in Brussel ingespannen om het aantal talen waarin de informatie beschikbaar moet komen, zo laag mogelijk te houden. Nu is dat een EU-taal, naast de eigen taal.

Implementatie kost de Europese Commissie en de lidstaten 109 miljoen euro.  Daar komt voor de EC en de lidstaten 86 miljoen euro aan kosten bij voor vertalingen en certificeringen.

The Once Only Principle (TOOP)

Bij de nieuwe verordening geldt ‘ The Once Only Principle’.  Eenmalig online gegevens verstrekken van burgers aan Nederlandse gemeenten. Binnen vijf jaar moeten de lidstaten daarvoor ook een uitwisseling op gang brengen: als een burger of ondernemer een aanvraag indient bij een overheidsorganisatie, moet de laatste de relevante gegevens bij de lidstaat opvragen waar de aanvrager vandaan komt.

Het EU-portaal gaat fungeren als toegangsportaal voor de Single Digital Gateway (SDG).

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • TOOP
  • Single Digital Gateway
  • Ondernemersplein
  • Samenwerkende Catalogi

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English